dag 345 Mezelf minder voelen door vergelijking

Ik volg sinds een paar jaar de DIP lessen van Desteni (Desteni I Process) en ik ben nu met mind constructs bezig. Bij het schrijven van een mind construct ga je een patroon ontrafelen wat je recent bent tegengekomen en kijk je terug in je leven wanneer dit zich eerder heeft voorgedaan, waarop je hier zelfvergeving doet en waarna je later dit patroon gecorrigeerd  in ‘echte tijd’ loopt.

Het patroon waar ik nu mee bezig ben is: mezelf minder voelen door vergelijking en deze week zag ik dit weer de kop opsteken.

Dagelijks loop ik naar een park waar ik de hond uitlaat en daar zijn dan een stuk of wat andere mensen die daar zitten te praten in de schaduw terwijl de honden aan het rennen en spelen zijn.

Ik heb gezien als er slechts één persoon zit is, ik geen probleem heb om een gesprek te voeren omdat ik vooral luister en korte antwoorden geef. Maar op het moment er meerdere mensen aanwezig zijn en de gesprekken over en weer gaan in het Kroatisch, soms erg snel en binnensmonds ik dichtklap en ik mezelf isoleer. Ik vergelijk me dan met de anderen die met gemak converseren in hun eigen taal en hierdoor voel ik me inferieur en zeg niets meer. Ik ben dan bang de kern van het verhaal te missen, om domme dingen te zeggen of om fouten te maken.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan mezelf te vergelijken met anderen die als geboren Kroaten een gesprek voeren en mezelf hierin inferieur te voelen als ik zie dat ik de taal niet goed bemachtig en niet alles begrijp wat er gezegd wordt.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan niet te zien, begrijpen, realiseren dat ik onmiddellijk in een vergelijking met anderen ga in plaats van direct zelfvergeving toe te passen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan bang te zijn fouten te maken in het Kroatisch, bang te zijn de kern van het gesprek te missen of een verkeerde interpretatie te hebben waarin ik zal zeggen dat kant noch wal raakt.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan me niet als een gelijke beschouw maar minder dan omdat ik geen vloeiend Kroatisch spreek.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan me te schamen dat ik in die 5 jaar dat ik hier woon niet veel vooruitgang heb geboekt met het leren van Kroatisch.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan te denken dat ik alleen maar mag spreken als ik foutloos Kroatisch spreek.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan te denken dat ik de taal nooit zal leren.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan dicht te klappen en mezelf te isoleren omdat ik me minder voel in plaats van mezelf te expanderen en deel te nemen aan het gesprek dat gaande is.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan tijdens een gesprek met meerdere personen af te haken en de interesse te verliezen in plaats van mezelf te pushen en bij de les te blijven zodat ik allicht iets kan opsteken.

Als en wanneer ik in een vergelijkingspatroon stap waarin ik me inferieur of superieur voel dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ik dit patroon al heel lang volg en me hier nu ik me bewust ben van dit patroon, het kan stoppen. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan me gewaar te zijn in het dagelijks leven van iedere vergelijking en het woord gelijkheid te leven.

Als en wanneer ik in een situatie ben waarbij meerdere mensen praten dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ik allicht iets kan bijdragen aan het gesprek en in ieder geval nieuwe woorden kan leren. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan mezelf uit te spreken, hoe gebrekkig het ook mag klinken en mijn kennis uit te breiden.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

