dag 332 Wat betekent thuis voor mij?

thuis

Ik was kortgeleden in mijn thuisland Nederland en voordat ik weer vertrok naar Kroatië wenste iemand mij een veilige vlucht naar huis en hierop kreeg ik een reactie van verdriet. Ik dacht hoezo huis? Ik ga niet naar huis, mijn huis is hier. Het leek me een goed idee om het woord (t)huis te definiëren.

Huis:  je eigen woning
je ergens thuis voelen: (je ergens op je gemak voelen)
doen alsof je thuis bent: (het jezelf gemakkelijk maken)

Thuis betekent voor mij ook me op me gemak voelen, daar waar het bekend is, daar waar de gewoonten dezelfde zijn als de gewoonten die ik me aangeleerd heb, die ik in mezelf heb geprogrammeerd. Wat mis ik in Kroatië? Ik heb mijn eigen huis, ik heb familie daar die ik niet graag zou willen missen.
Ik mis de verscheidenheid aan mensen zoals dat me bekend is in Nederland, bijvoorbeeld alle verschillende culturen en in Kroatië lijkt iedereen hetzelfde, zelfde ras, zelfde religie, zelfde gewoonten. De vriendelijkheid die uitgaat en de openheid van mensen in Nederland. De bereidwilligheid die getoond wordt als je om informatie vraagt. Hier ondervind ik vaak geslotenheid en norsheid. Waarom loop ik hier tegenaan? Omdat als ik in zelfeerlijkheid kijk naar mezelf dit allemaal in mij bestaat. Ook denk ik dat de moeilijke economische situatie in Kroatië de mensen veranderd heeft en die onvergelijkbaar is met die van Nederland, ondanks dat het in Nederland slechter gaat is het nog steeds meer of beter leefbaar dan in Kroatië waar mensen maar net genoeg geld hebben om te leven. Ik zie mijzelf dat ik nog steeds aan het afstrepen ben, het klimaat is beter, het leven is eenvoudiger en ga zo maar door, maar zo leef ik nog steeds in polariteiten, dit is beter hier en dat is beter daar. Maar wie ben ik hierin? Is thuis zijn niet gewoon hier zijn, als de adem, als leven zonder polariteiten, ideeën, geloofsovertuigingen, meningen en programmeringen? De enige manier om zo te kunnen leven is zelfverantwoording te nemen voor al mijn gedachten, emoties en gevoelens.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan thuis te zien als Nederland en niet Kroatië omdat ik voorgeprogrammeerd ben als Nederlandse en houd van alle Nederlandse gewoonten, verschillende culturen en gemakken die ik ervaar als Nederlandse.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan thuis te zien als Nederland in plaats van te zien/realiseren/begrijpen dat thuis hier is, als de adem.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan in polariteiten te participeren van goed/slecht en een lijstje voor mezelf in de geest te hanteren en op die manier de geest steeds te voeden met begrippen zoals goed/slecht/beter/best.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan als ik in Nederland ben alleen de positieve kant te willen zien en de negatieve kant van Kroatië.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan voor mezelf positieve gedachten te creëeren over Kroatië, zoals het mooie weer, de schone lucht, het samenzijn met mijn familie om de situatie acceptabel te maken.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan te blijven denken dat Nederland thuis is en stiekum in mijn geest te fantaseren hoe fijn het zou zijn weer in Nederland te wonen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan een idee vastgezet te hebben in mijn geest dat ik hier maar tijdelijk ben terwijl ik geen idee heb wat de toekomst zal brengen en waar ik zal zijn over een jaar of over meer jaren.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan te denken dat het leven in Nederland gemakkelijk is, waarin ik niet zie of wil zien dat er in Nederland ook allerlei problemen zijn.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan te denken dat het naast elkaar leven van allerlei culturen en religies iets moois is en hiervan een positief plaatje te maken waarin ik niet wil zien/beseffen hoeveel frictie dit kan geven.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan mijn eigen geslotenheid en norsheid te projecteren op de Kroaten terwijl het in mij bestaat, waarin ik mezelf vergeef dat ik heb geaccepteerd en toegestaan zelf niet open te staan en mijn expressie te tonen.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan te denken dat het leven in een tweede wereldland minder is dan het leven in een eerste wereldland waarin ik niet realiseer hoeveel armoede er bestaat in een eerste wereldland en alleen maar kijk naar de hoeveelheid luxe artikelen die voor een groot deel van de bevolking onbereikbaar is.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb geaccepteerd en toegestaan niet te zien/realiseren/begrijpen dat het er niet om gaat waar ik ben maar wat ik ben.

Als en wanneer is een verdrietige reactie krijg bij het woord (t)huis dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat (t)huis betekent hier te zijn, ik kan mijn gedachten, emoties, gevoelens stoppen, ik stop met het vergelijken. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan het woord (t)huis te leven als hier en nu, als de adem zoals hij in en uit gaat.

Earth is a Prison of those that Abused Life in the Universe.

(Bernard Poolman)

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op dag 332 Wat betekent thuis voor mij?

  1. Bill zegt:

    I will immediately seize your rss feed as I can not to find your
    e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you have any? Kindly permit me understand in order
    that I could subscribe. Thanks.

  2. John zegt:

    Ahaa, its good discussion concerning this piece of writing at this place at this blog, I have read all that, so now
    me also commenting here.

Geef een reactie

