dag 329 Consciëntieus

conscienEen woord dat werd uitgetest in een Kinesiologie chat was consciëntieus. Ik had de vraag gesteld of er een reden gevonden kon worden voor mijn misselijkheid.
Er kwam een voorbeeld naar voren waarin mij was gevraagd op te passen en ik boos was geworden op iemand omdat ik het idee had dat diegene het werk wat gedaan moest worden in huis niet had gedaan, waarbij uiteindelijk ik het werk op me had genomen. Het oppassen bleek uiteindelijk niet nodig te zijn. Ik had zelfvergeving toegepast op de verwijten die ik had, de boosheid naar de ander, maar niet op de boosheid naar mezelf.

Het antwoord dat ik kreeg was dat ik niet voor mezelf opkom in de zin dat ik de boosheid in mijzelf niet zie, naar mezelf toe en pas wanneer ik in mezelf kwaad begin te worden, dat ik ook angst krijg om mezelf uit te drukken als angst dat de ander mijn beoordelingen en kwaadheid zal zien. Het gaat er dus om in de situatie zelf te gaan zien hoe de kwaadheid eigenlijk niets te maken heeft met de situatie zelf of de mensen erin maar eerder een product is van hoe ik mezelf in je eigen geest limiteer en beperk in mijn expressie.

Zelfvergeving:

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd in situaties waarin ik kwaad ben niet te zien/begrijpen/realiseren dat mijn kwaadheid niets te maken heeft met de situatie of de mensen die hierin participeren maar dat die kwaadheid of andere emotie alleen met mijzelf te maken heeft.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd mijn eigen boosheid niet aan te pakken in de zin van zelfvergeving en zelfcorrectie maar naar de ander te wijzen en die schuldig te bevinden van mijn eigen boosheid.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd zo geobsedeerd te zijn door de fouten van een ander dat ik mijn eigen boosheid over het hoofd zie, zoals ik de splinter in een andermans oog zie maar niet de balk in mijn eigen oog.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd kritisch naar andere mensen te kijken in plaats van kritisch te zijn naar mijzelf en mijn eigen emoties te vergeven en te corrigeren.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd bang te worden van mezelf omdat ik mijn eigen kwaadheid niet wil laten zien aan de ander omdat ik me hiervoor schaam en bij de ander een goede indruk wil achterlaten waarin ik mij beperk in mijn expressie.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd me in mijn boosheid in mijzelf te keren en te onderdrukken in plaats van te zien/begrijpen/realiseren dat de boosheid zo in mijzelf blijft voortbestaan.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd de neiging te hebben om ‘juist’ en ‘goed’ te willen zijn en lijken waarin ik een bepaald beeld nastreef en mijn acties en expressie in feite te limiteren aan de hand van hoe ik zou moeten handelen om een goed persoon te zijn of zo gezien te worden.

Ik vergeef mijzelf dat ik heb toegestaan en geaccepteerd te denken als ik voor mij zelf moet opkomen dat dit betekent dat ik mijn mind moet volgen in plaats van mijn ware aard te volgen en de expressie te leven.

De betekenis die ik heb gevonden is: gewetensvol, nauwgezet, zorgvuldig, secuur, precies, nauwlettend, nauwgezet, nauwkeurig,  scrupuleus, zorgvuldig.

Consciëntieus betekent hier voor mij niet stoppen en oordelen over de ander maar in mijzelf te kijken dus zorgvuldig en nauwgezet te kijken welke emotie er zit en die te vergeven/corrigeren. Wat ik vaak doe is in mijzelf keren, in plaats van kijken.

Hoe wil ik dit gaan leven in de toekomst?

Als ik zie dat ik kwaad begin te worden om wat andere mensen doen en er komen ideeën, gedachten, emoties op, dan stop ik en adem. Ik pas zelfvergeving toe op al mijn gedachten en emoties die betrekking hebben op de kwaadheid, zodat ik de kwaadheid terug breng naar mijzelf.

In het voorbeeld dat ik heb gegegeven van een bepaalde situatie: als ik zie dat ik kwaad, geirrtiteerd ben omdat X niet heeft gedaan wat ik zou hebben gedaan in die situatie of omdat ik vind dat X misbruik maakt van de situatie dat ik ben gekomen en dus misbruik maakt van mijn goede aard, dan stop ik en adem. Ik vergeef mijn emoties, mijn kwaadheid, irritatie, beschuldigingen, dus mijn backchat die oprijst totdat ik helemaal kalm en stabiel ben. Ik neem zelfverantwoording en leef de woorden, consciëntieus, kalm en begripvol en kan mijzelf uiten als expressie van mijzelf.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

