dag 325 Scholen zijn gevangenissen

schoolDeze week was het zover:  L gaat naar de ‘grote school’. Ze zou naar hele dagopvang gaan omdat daar positieve reacties op waren in de omgeving en omdat dit het beste was voor de combinatie werk/school. Het leek allemaal goed geregeld, ze zou een warme maaltijd krijgen en ’s middags spelen met de andere kinderen van de klas.

De eerste twee dagen vond ze het allemaal leuk en spannend maar vanaf dag 3 wilde ze niet meer.  Ze zei ik ga niet meer, ik vind het saai. Bij wat navragen bleek de klas die dag straf te hebben gehad en de kinderen hadden niet buitengespeeld. L had haar hoofd op de schoolbank gelegd en de lerares had gedreigd de ouders te bellen waarop L lakoniek antwoordde dat ze beiden aan het werk waren. Op dag 4 had L gezegd dat ze zich niet lekker voelde en dat ze thuis wilde blijven. Er was in de naschoolse opvang helemaal geen speelgoed en de kinderen moesten zich maar zien bezig te houden. Nu gaat ze vanaf morgen naar een ander programma en zullen wij, opa en oma dagelijks heen en weer reizen om haar op te halen en op te vangen.
De regels op school zijn dat de kinderen om 7.50 klaar moeten staan op het schoolplein waarna ze in de rij twee aan twee naar binnen gaan tijdens het rinkelen van een alles doordringende schoolbel.  Dit alles doet me denken aan een gevangenis en vele ouders zeggen: O ze wennen er wel aan. Hoezo ze wennen er wel aan? Ja uiteindelijk wen je ook aan de gevangenis.
Er kwamen deze week veel emoties los en wil hierbij wil ik mijn emoties vergeven en corrigeren.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me verdrietig te voelen omdat ik zie dat L ongelukkig is op school.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik teleurgesteld ben dat kinderen verplicht naar school moeten.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben hopeloos, moedeloos en gefrustreerd te zijn omdat ik niet kan voorkomen dat L naar school moet.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik L moet beschermen in deze maatschappij waar school verplicht is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn dat L straks in plaats van een expressief kind een volgzaam schaap zal worden op school.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn op het systeem omdat dit kinderen verplicht naar school te moeten gaan en je als ouders geen zeggenschap hebt over thuisblijven of naar school gaan.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben scholen in andere landen te vergelijken met de scholen hier en te denken dat school in het ene land beter is dan het andere, waarin ik mezelf vergeef niet toegestaan en aanvaard te hebben te zien/begrijpen/realiseren dat iedere vergelijking nutteloos is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat de kinderen te streng benaderd worden door de leerkrachten zodat ze makkelijk in het gareel lopen en gehoorzaam zijn en waarin ik de ouders veroordeel hun kinderen op dezelfde manier te benaderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn op het autoritaire gedrag van de leerkrachten waar kinderen alleen maar moeten luisteren en er niet geluisterd wordt naar de kinderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben teleurgesteld te zijn dat er geen anti-autoritaire scholen bestaan in Kroatië.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat alle scholen gevangenissen zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn dat kinderen ernstig beschadigd worden op school.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het teleurstellend te vinden dat wij (groot)ouders niet als één opstaan en weigeren de kinderen naar school te sturen, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik mijn kinderen naar school bracht zonder me af te vragen wat de nadelen zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik zelf ook autoritair gedrag gebruik naar kinderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben kinderen niet als één en gelijk te zien als mijzelf.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn eigen negatieve schoolervaringen  te projecteren op mijn kleinkind. waarin ik de schoolbel associeer met gevangenschap.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te worden als ik hoor dat kinderen wel wennen aan school, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben zelf gewend te zijn aan mijn eigen gevangenis van gedachten, gevoelens en emoties.

Als en wanneer ik boos, teleurgesteld, verdrietig, moedeloos ben van het schoolsysteem, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat geen een emotie bijdraagt aan het welzijn van mijn kleinkind en ik haar alleen kan supporten en assisteren in een stabiele, kalme staat. Ik ga met mijzelf de verbintenis haar te helpen door veel te communiceren, te luisteren en zo veel als mogelijk uitleg te geven waarom deze richting gevolgd moet worden.

Interessante blog over unschooling/homeschooling: http://teachersjourneytolife.com

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 325 Scholen zijn gevangenissen

  1. Heel goed om zulke punten uit je systeem te verwijderen, kunnen enorm aan je trekken anders. Heel herkenbaar overigens.

Geef een reactie

