dag 314 Living words: belasting

belastingLaatst reageerde ik emotioneel op het woord belasting, het idee om meer belasting te moeten betalen maakte angst in mij los, angst voor de toekomst, angst om niet genoeg geld te hebben.
Al jong ervaarde ik dat mijn familieleden, met name mijn vader en grootvader er alles aan deden om zo min mogelijk belasting te betalen, ze waren beiden ondernemers en ik hoorde mijn grootvader lange gesprekken voeren met de belastingdienst om vermindering aan te vragen. Mijn vader ontdook de belasting, hij had een horecabedrijf en toentertijd was het mogelijk om geld zwart te verdienen. Belasting was altijd een beladen woord. Door zelfvergeving en correctie zal ik trachten het woord te neutraliseren zodat er geen emotionele ‘belasting’ meer is.

Wat zegt het woordenboek:

1) deel van een bedrag dat je aan de overheid moet betalen financieel
Voorbeelden:
omzetbelasting,
loonbelasting,
belasting heffen,
belasting inhouden op het salaris
belasting ontduiken

Synoniem:  taks
belasting op toegevoegde waarde (btw) (belasting die een bedrijf betaalt over de omzet)

2) druk die door een bepaald gewicht wordt uitgeoefend
Voorbeeld: De brug stortte in door een te zware belasting.

3) de last en zorg die iemand voelt
Voorbeeld:`De verzorging van haar zieke ouders is een zware belasting voor haar.
(http://www.woorden.org/woord/belasting)

klank: belasting, belast, last, laatst

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben als van kindsaf aan gehoord/ervaren te hebben dat het normaal is belasting te ontlopen/ontduiken en hierin geprogrammeerd te zijn om belasting betalen als negatief te ervaren.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en anavaard te hebben me nooit afgevraagd te hebben waarom we belasting betalen, waarvoor het dient, waaraan het wordt uitgegeven en of het wel het algemeen belang dient, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben onwetend te zijn wat de regering doet met belastinggeld.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben geen verantwoording te nemen voor het feit dat ik niet weet waar belastinggeld aan wordt uitgegeven.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben een blind vertrouwen te hebben dat mijn belastinggeld goed wordt besteed.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn dat de belasting gaat naar militaire- en oorlogsdoeluiteinden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn op bedrijven die belasting onderduiken op grote schaal, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben dat ik zelf mogelijkheden zou aanpakken om belasting te ontduiken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben angst te hebben om meer belasting te moeten betalen, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn niet genoeg geld over te houden voor mijn levensonderhoud.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het woord ‘belasting’ als zwaar en moeilijk te ervaren.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te schrikken als er een blauwe envelop in de bus valt, omdat dit kan betekenen dat er geld betaald moet worden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn dat in een land als Kroatië de BTW op voedingsmiddelen 25% is en dat dit een (mede) oorzaak is van de armoede.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het belachelijk te vinden dat men belasting moet betalen op voeding.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het slechtste scenario te bedenken, zoals het betalen van dubbele belasting in twee landen.

Ik realiseer me dat ik geen problemen zou hebben belasting te betalen als er transparantie zou bestaan over de manier waarop belasting zou worden uitgegeven.

Als en wanneer ik het woord belasting hoor, dan stop ik en adem.
Ik realiseer me dat er nog veel veranderd kan worden in het geldsysteem/belastingsysteem maar dat dit zal gebeuren wanneer meer mensen zich gewaar zijn.

Ik realiseer me dat er op dit moment niets bekend is over het betalen van belasting voor mensen die ik het buitenland hebben gewoond/gewerkt en dat het geen zin heeft me er nu zorgen over te maken.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan het woord ‘belasting’ te leven als neutraal, als ik angst voel die te stoppen door diep adem te halen.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

