dag 313 Living words: discipline

disciplineM. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

discipline zn. ‘tucht’
Mnl. discipline, disciplijn zn. ‘leer, tucht, tuchtiging’, disciplinen (mv.) [1265-70; CG II, Lut.K]; vnnl. discipline ‘tak van wetenschap, leer’ [1555; WNT], disceplyn ‘zelfkastijding (in kloosters)’ [1557; WNT], discipline ‘tucht, orde’ [1570; WNT tucht].
Discipline in de betekenis van ‘tucht, orde, tak van wetenschap, leer’ is ontleend aan klassiek Latijn disciplīna ‘onderwijs, wetenschap, tucht, grondbeginselen’; discipline in de betekenis van ‘tuchtiging, zelfkastijding, geselkoord’, is via het Frans discipline [1080; Rey] ontleend aan christelijk Latijn disceplina ‘tuchtiging’ [9e eeuw], dat weer teruggaat op het klassiek-Latijnse disciplīna ‘kennis, wetenschap, leer; opvoeding, tucht’, een afleiding van → discipel.

Van Daele: dis·ci·pli·ne (dev)
regime van strenge gedragsregelstucht
studierichting, wetenschap

Negatieve betekenis: streng zijn voor mezelf, een ijzeren discipline hebben, mijzelf veroordelen als ik niet gedisciplineerd ben. Maar ook anderen veroordelen als ze ongedisciplineerd zijn, waarin ik mijn ongedisciplineerdheid projecteer omdat ik het zelf niet geleefd heb.

Positieve betekenis: gedisciplineerd leven waarin ik mijn taken verricht die ik kan verrichten zonder gelummel, getalm en zonder dat ik me laat afleiden door andere zaken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben een negatieve emotie te hebben van afkeer, angst, afschuw bij het woord discipline omdat ik hierbij veronderstel dat ik me aan een ijzeren discipline moet houden, die me opgelegd wordt door een ander en als ik me niet houd aan deze discipline er straf op volgt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het woord discipline te associëren met straf, zwaar en moeilijk werk wat ik wel moet uitvoeren maar wat onmogelijk is voor mij.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bij discipline te denken aan ijzeren ketenen en slavenarbeid waarbij men zwaar werk uitvoert en gehoorzaam is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan an aanvaard te hebben discipline te associëren met het woord discipel waarin ik naar een ander moet luisteren zonder zelf te mogen beslissen of mezelf te mogen aansturen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bij het woord discipel te denken aan Franciscus van Assisi die zichzelf geselde en pijnigde om zo een volmaakte leerling te zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijzelf te veroordelen en te beschuldigen van ondisciplinair gedrag waarin ik vind dat ik teveel lummel en talm en mezelf door het minste geringst (wil) laten afleiden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet de discipline te hebben om aan mijn proces te werken maar me graag te laten afleiden door andere zaken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben anderen te veroordelen van ongedisciplineerd gedrag waarbij ik mijn eigen ongedisciplineerdheid projecteer om niet naar mezelf te hoeven kijken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben graag gedisciplineerd te willen zijn om zo al mijn tijd zo effectief mogelijk te willen gebruiken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me schuldig te voelen als ik denk een dag niet gedisciplineerd te zijn geweest.

Als en wanneer ik zie dat ik ongedisciplineerd gedrag vertoon door van alles te lezen en me af te laten leiden door van alles en nog wat dan stop ik en adem.

Ik realiseer me dat discpline betekent dat ik mezelf iets opleg in plaats dat iemand anders dit doet waarvan ik weet dat dit het beste is voor alles en iedereen.

Ik ga met mijzelf de verbintenis aan het woord discipline te leven zodat ik het meest uit mijn leven kan halen en een levend voorbeeld kan zijn en als er een neiging is iets anders te doen dan ik me heb voorgenomen diep te ademen en effectief en efficiënt mijn werk af te maken.

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

