dag 310 Living words: inleven

empathyDefinitie:

1) Invoelen
2) In iets verplaatsen
3) Meeleven
4) Trachten mee te gevoelen
5) Voelen
6) Zich verplaatsen in iets

 

Je voorstellen hoe het is om iemand anders te zijn of om in een andere situatie te zijn.

Woorden die bij me opkomen bij het woord inleven

in leven – ik ben in leven

geleefd

levendig

beleven

beleefd

lief

geliefd

in het leven

in (a)l leven

Wat ik dagelijks bemerk dat ik me niet goed kan inleven in de situatie van anderen, ik kan me niet verplaatsen in hun situatie, ik kan niet in hun schoenen gaan staan. Ik zie dit steeds omdat mijn cultuur anders is dan de cultuur waarin ik me nu begeef. Bijvoorbeeld iedere keer dat als ik in de auto niet op tijd optrek voor een stoplicht, wordt er getoeterd, als ik in de bus wil stappen wordt er voorgedrongen, dat irriteert mij en maakt mij boos.
Hierbij ben ik dus alleen gefocust op negatieve ervaringen, de positieve ervaringen vind ik vanzelfsprekend, terwijl die soms niet met mijn cultuur overeenkomen. Als ik hier geboren zou zijn zou ik me waarschijnlijk hetzelfde gedragen, maar nu voel ik me soms meer-beter dan anderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me niet te kunnen inleven in de cultuur van een ander.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te kunnen leven in een andere cultuur.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat mijn cultuur beter is dan een andere cultuur, waarin ik alleen kijk naar negatieve aspecten en niet naar de positieve.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos  en geïrriteerd te worden om negatieve dingen en de positieve dingen als gewoon te beschouwen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me niet in te kunnen leven in de patronen van anderen, waarbij iemand gewend is om te claxonneren en voor te dringen, terwijl als ik hier was geboren ik waarschijnlijk hetzelfde zou doen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me beter of minder te voelen en hierin als een polariteit te leven.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben alles vanuit mijn eigen perspectief  te bekijken en niet naar de achtergrond/opvoeding/programmering van anderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben vanuit mijn eigen programmering te kijken en te oordelen in plaats van in de schoenen van de ander te gaan staan.

Ik vergeef  mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn programmering beter te vinden dan de programmering van een ander waarin ik niet zie-begrijp/realiseer dat iedere programmering een product van de geest is en niet- leven.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te reageren op een andermans programmering in plaats van hier te zijn gelijk als de adem en in leven.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien begrijpen realiseren dat (in)leven betekent dat ik leef en levend ben en de ander als levend wezen respecteer en begrijp.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn me in te leven in een ander omdat ik de denk dat ik dan hun emoties voel, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik dezelfde emoties heb.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me niet te willen inleven in de ander omdat ik denk al genoeg aan mijzelf te hebben waarin ik niet zie/begrijp/realiseer dat we allen gelijk zijn en dezelfde gevoelens, gedachten en emoties hebben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik me niet kan inleven in de ander, waarin ik me afwend/afkeer en afscheid in plaats van in mijzelf te kijken, te ademen, te vergeven en te corrigeren.

Wanneer ik zie dat er boosheid en geïrriteerdheid opkomt omdat ik me niet inleef in de ander, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ieder zijn programmering, achtergrond en opvoeding heeft die voor ons allen verschillend maar dat onze emoties, gevoelen en gedachten hetzelfde zijn. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan me in de ander in te leven en wanneer ik dit vergeet en boos en geïrriteerd raak, dan adem ik diep en spreek zelfvergeving uit.

 

Knowledge on Earth does NOT Constitute actual understanding of Life (Bernard Poolman)

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

