dag 308 Kerk, occultisme en homeopathie

01 Dec 1997 --- Ancient and modern cures --- Image by © Lightscapes Photography, Inc./CORBIS

01 Dec 1997 — Ancient and modern cures — Image by © Lightscapes Photography, Inc./CORBIS

Vandaag las iemand mij een krantenartikel voor wat geschreven was door een kinderarts die in Oostenrijk homeopathie had gestudeerd. In het artikel stelde ze dat homeopathieproducten hallucinaties hadden veroorzaakt  en psychische problemen bij haar kinderen en dat ze dit door een gebed uit te spreken had gestopt. Het artikel verwees naar een boek dat zij had gelezen waarin stond dat homeopathie en andere alternatieve geneeskunde gelijk staan aan occultisme, wat door de kerk als demonisch/duivels en verboden wordt beschouwd.

Ik werd boos toen ik dat hoorde. Ik wilde degene overtuigen van de onzin die hij voorlas maar stuitte op (on)geloof en kon geen argumenten noemen die hij aan wilde nemen. In deze blog wil ik ook kijken naar het woord occultisme dat voor mij een negatieve klank heeft.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te worden als ik hoor dat iemand die homeopathie heeft gestudeerd zegt dat het van de duivel komt, dus occult is en gevaarlijk.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te worden als ik merk dat de lezer van het artikel alles aanneemt wat geschreven is door een voor mij godsdienstwaanzinnige kinderarts die niet haar gezond verstand kan gebruiken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben iemand te veroordelen die ik niet ken en voor godsdienstwaanzinnig uit te maken en daarbij in gedachten een heel volk als dom en waanzinnig te noemen omdat ze geloven wat de kerk zegt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben de ander te willen overtuigen van zijn ongelijk en mijn gelijk over homeopathie waarin ik mezelf superieur gedraag naar de ander terwijl ik er zelf niet veel van weet.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben zelf weinig ervaring te hebben met homeopathie maar te geloven in homeopathie en bij gezondheidsproblemen eerst naar natuurlijke middelen te zoeken in plaats van naar chemische middelen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken en te geloven dat homeopathie beter is in plaats van mijn kennis uit te breiden en mijn ervaringen te documenteren zodat ik weet waar ik over spreek.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me door mijn geloof in natuurlijke genezers mijzelf voor de gek te hebben gehouden en geneesmiddelen te hebben gebruikt zonder dit werkelijk te toetsen aan hun werkbaarheid.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat wetenschappelijk onderzochte medicijnen meer betrouwbaar zijn dan niet-wetenschappelijk gekeurde medicijnen.homeopathy

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat de enige die kan bepalen of iets werkbaar, toepasbaar en ondersteunend is voor mijn lichaam is mijzelf.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te worden als ik hoor over kerkelijke dogma’s, terwijl ik zelf nog boordevol dogma’s zit.

Als ik dat ik boos word om een of ander geloof of overtuiging en dat gebeurt het meest bij kerkelijke dogma’s dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat het geloof/dogma in mij aanwezig is. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan om (bij)geloof, overtuiging en dogma’s te onderzoeken en te corrigeren.

Als ik boos word omdat homeopathie als duivels/occult wordt genoemd, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ik zelf geloof in bepaalde geneeswijzen en ik ga met mijzelf de verbintenis aan om de werking van natuurlijke geneesmiddelen te toetsen en te documenteren zodat ik weet wat toepasbaar is en wat niet.

Occultisme:

(v. Lat. occultus = verborgen, geheim), verzamelnaam voor de leerstellingen en praktijken van bepaalde personen of groepen die beweren over een geheime, hun adepten of ingewijden alleen toegankelijke leer of wetenschap te kunnen beschikken. Dit occultisme vertoonde zich in de oudheid bijv. in de mysteriën met hun inwijdingen en geheime leer. In de middeleeuwen maakten de kabbalisten en alchemisten aanspraak op het bezit van een dergelijke geheime wetenschap, waarvan de praktische toepassing tot bijzondere prestaties in staat zou stellen. Modernere vormen van occultisme vindt men in de theosofie, de antroposofie, de astrologie, het spiritisme en bij de Rozekruisers. (Encarta 2002).
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10442

M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands
occult bn. ‘alleen toegankelijk voor ingewijden, verborgen’
Vnnl. occult ‘verborgen, heimelijk’ [1553; Van den Werve], ‘alleen voor ingewijden kenbaar, geheim’ [1906; WNT Aanv.].
Ontleend aan Frans occulte ‘geheim, mysterieus, verborgen’ [ca. 1120; Rey], ontleend aan Latijn occultus ‘id.’, het verl.deelw. van occulere ‘verbergen, geheim houden’, gevormd uit ob, zie → object, en *celere (vergelijk cēlāre) ‘geheimhouden’, verwant met → helen 2.
♦ occultisme zn. ‘leer van krachten die niet volgens de natuurwetten verklaarbaar zijn’. Nnl. occultisme [1897; WNT Aanv.]. Ontleend aan Frans occultisme [1842; Rey], eerder al sciences occultes ‘occulte wetenschappen’ [1690; TLF], afleiding van occult met het achtervoegsel → -isme.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn voor het woord occult.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken aan hekserij als ik het woord occult hoor of lees.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn voor geesten, demonen, heksen en duivels waarin ik mijzelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat dit voortkomt uit mijn geest bewustzijnsysteem.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bij occult te denken dat is geheim of verborgen en dat mag ik niet onderzoeken want dat is gevaarlijk.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat wat occult is in mij, mijn gedachten, gevoelens, emoties, ideeën, geloof, overtuigingen zijn waarbij, het lijkt dat het het daglicht niet kan verdragen, maar dat door het schrijven openbaart wordt en de (emotionele) lading doet verdwijnen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben als christelijke kerk occultisme te veroordelen, verboden en gevaarlijk te noemen terwijl wat Jezus deed en ons als voorbeeld leefde nu occult zou lijken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben als christelijke kerk homeopathie gevaarlijk en verboden te noemen en hierbij angst te zaaien.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben als christelijke kerk de pharmaceutische industrie te ondersteunen.

Als en wanneer ik het woord occult zie, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat occult ongevaarlijk is en geheim, mysterieus en verborgen betekent en dus ontrafelt, ontdekt en begrepen kan worden. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan dat wat in mij verborgen is te ontdekken in het schrijven.

 


 

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 308 Kerk, occultisme en homeopathie

Geef een reactie

