dag 307 Living words: nederigheid

humbleNederigheid is bij mensen een houding of eigenschap die zich kenmerkt door weinig voor zichzelf te eisen en zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen, en afkeer van gebruik van macht of aanvaarden, laat staan opeisen, van eer. Nederigheid is niet te combineren met egoïsme of egocentrisme. Nederigheid dient niet verward te worden met gebrek aan zelfwaardering.

Nederigheid, sterk verwant aan bescheidenheid, is het tegenovergestelde van hoogmoed of arrogantie.

1) Bescheidenheid 2) Deemoed 3) Deemoedigheid 4) Eerbaarheid 5) Eigenschap bij mensen 6) Humiliteit 7) Onderworpenheid 8) Ootmoedigheid 9) Onderdanigheid 10) Ootmoed 11) Slavenaard 12) Soberheid

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben veel voor mezelf op te eisen in de zin van gelijk willen hebben, het laatste woord te willen hebben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het woord nederigheid te associëren met onderdanigheid waarin ik niet zie/begrijp/realiseer dat onderdanig ook betekent dat de geest onderdanig is aan het lichaam/wezen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben de geest als superieur te zien ten opzichte van het lichaam/wezen terwijl het juiste het tegenovergestelde is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben arrogant te zijn door te denken/geloven dat de geest superieur is aan het lichaam/wezen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijzelf op de voorgrond te willen plaatsen als het gaat om bepaalde kennis, geloof, overtuigingen, ideeën waarvan ik denk meer te weten dan de ander.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben geen nederigheid te leven als anderen een fout/misstap maken maar gelijk in een beschuldiging te gaan om mezelf beter te voelen dan de ander.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mezelf hard te veroordelen als ik iets fout doe of als iets niet in een keer lukt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mezelf als slaaf te zien van karweien die ik niet leuk vind in plaats van in nederigheid het werk te verrichten en daar plezier uit te halen.

Tijdens een autorit vandaag realiseer ik me dat ik in het verkeer vaak geen nederigheid leef.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos en geïrriteerd te zijn als andere weggebruikers hun auto parkeren op de rijstrook waarop ik me begeef en ik moet uitwijken naar een andere rijstrook, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben geen nederigheid te leven omdat ik me niet inleef in die persoon.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben arrogant te zijn in het rijverkeer door te denken dat anderen mij hinderen en hen kwalijk te nemen als ik een minuutje moet wachten of vaart moet verminderen, waarin ik niet mijn eigen fouten wil zien die ik maak tijdens het rijden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben in plaats van nederig te zijn in het verkeer mijzelf op een hoger voetstuk te plaatsen maar anderen te vernederen in gedachten om hun rijgedrag.

Als ik zie dat ik geen nederigheid leef maar hoogmoed of arrogantie dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat het woord nederigheid me kalmte en stabiliteit geeft en ik ga met mijzelf de verbintenis aan de komende dagen te kijken wat het woord nederigheid nog meer oproept en eventueel zal ik meer vergevingen schrijven of hardop uitspreken.

i breathe

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

