dag 288 Ik schrok mijn eten naar binnen en eet mijn bordje leeg

bord leeg etebVanmorgen had ik voor mezelf een ontbijt gemaakt van aangefruite courgettes (die nu weelderig groeien in de tuin), tomaten en eieren. Halverwege ik mijn bord leeg had, zag ik mijzelf het eten naar binnen schrokken, de courgettes die ik even gebakken had en nog voor de helft rauw waren werden na twee keer kauwen doorgeslikt en ik merkte een onbehaaglijk gevoel in mijn maag opkomen. Toen pas zag ik waar ik mee bezig was, ik slikte grote stukken groente door zonder de tijd te nemen het te kauwen voor het door te slikken. Ik weet vanmezelf dat ik erg snel eet, dit valt me al lange tijd op, zeker als ik met meerdere mensen aan tafel ben en ik meestal de eerste ben die zijn bord leeg heeft. Vaak probeer ik me in gezelschap aan te passen maar nu ik alleen aan het eten was, zag ik dat ik niet de moeite nam mijn voedsel voldoende te kauwen en mij haastte mijn bord leeg te eten. Dit patroon heb ik van mijn vader gekopieerd die ook zijn eten naar binnen schrokte. Een ander aspect dat hieraan gerelateerd kan worden is dat ik thuis altijd mijn bord moest leeg eten, mijn vader zei dat we zelf het eten moesten opscheppen maar wel alles moesten opeten. Ik doe dit nog steeds trouw, zonder aan te voelen of ik wel of niet genoeg heb gegeten, eten weggooien is immers zonde, is mij geleerd.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben snel te eten, zoals ik dit heb gekopieerd heb van de eetgewoonte van mijn vader.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn eten zonder voldoende te kauwen naar binnen te slikken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn lichaam te belasten met slecht gekauwd voedsel dat ik zo snel mogelijk naar binnen werk.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben zonder gewaarzijn van mijzelf/ mijn lichaam te eten, omdat ik mijn geest ronddool zonder werkelijk te proeven en te kauwen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik zonder meer mijn eetgewoonte kan veranderen / aanpassen, wat vaak wel lukt in het gezelschap van anderen, zonder te zien/begrijpen/realiseren welk patroon/emoties/gedachte eraan ten grondslag ligt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn geest de gewoonte te hebben aangeleerd om langzaam te eten in gezelschap van anderen, omdat ik me dan aangepast voel in hun gezelschap en niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik zo een nieuwe gewoonte aan de oude heb toegevoegd.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben een eetgewoonte te hebben om mijn bord leeg te eten, zoals dit door mijn vader als kind werd geëist en deze gewoonte de rest van mijn leven te hebben voortgezet.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me te irriteren aan mensen die eten op hun bord laten staan, omdat ik het zonde vind om eten weg te gooien waarin ik niet zie/realiseer/begrijp dat zij naar hun lichaam luisteren.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het zonde te vinden om eten te laten staan om het vervolgens weg te gooien waardoor ik mijn lichaam belast door overmatig eten.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te luisteren naar mijn lichaam en dus niet zie/voel als het voldoende gevoed is, maar dooreet tot mijn bord leeg is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn niet genoeg te eten te hebben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn niet genoeg eten te hebben als ik gasten in huis heb, als een patroon dat ik van huis uit heb meegenomen.

Ik herinner mijzelf dat mijn vader vaak zei: als er honger komt dan hebben wij meer reserve dan iemand die mager is en kunnen we nog enige tijd teren op ons vet.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn honger te leiden en niet genoeg reserves in mijn lichaam te hebben.

Als ik zie dat ik begin te haasten/schrokken met eten dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat het mijn lichaam ondersteunt om goed te kauwen. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan mijn voedsel goed te kauwen en langzamer te eten.

Als ik zie dat er een neiging is mijn bord leeg te eten, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat dit ook mijn lichaam niet ondersteunt en dat ik kan luisteren naar mijn lichaam en kan stoppen wanneer het genoeg is. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan mijn bord niet vol te scheppen, maar kleine porties op te scheppen en te voelen of mijn lichaam voldoende voedsel heeft gekregen.

Als ik zie dat ik het zonde vind dat er eten overblijft op iemands bord, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat genoeg genoeg is en dat het belangrijk is mijn lichaam/andermans lichaam niet te overbelasten met teveel voedsel.
Ik ga met mijzelf de verbintenis aan het niet meer als ‘zonde’ te beschouwen als er eten overblijft en te kijken of resten nog gebruikt kunnen worden of weggegooid moeten worden.

Als ik zie dat ik bang ben niet genoeg eten te hebben voor mijn gasten, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat dit idee een angstgedachte is die ik van huis heb gekopieerd. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan mijn gezond verstand te gebruiken en porties te bereiden die voldoende zijn voor een ieder.

 

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 288 Ik schrok mijn eten naar binnen en eet mijn bordje leeg

  1. Pingback: dag 288 Ik schrok mijn eten naar binnen en eet mijn bordje leeg

Geef een reactie

