dag 277 Mijn relatie met autisme

alles oprijDe afgelopen dagen heb ik kennisgemaakt met autisme, ik zag herkenning bij twee volwassenen en een kind. Ik ben erop gewezen door anderen en heb wat onderzoek gedaan naar kenmerken op het internet.
Kenmerken zoals ze beschreven worden en die ik herkende bij het kind zijn:

  • Houdt erg vast aan vaste patronen. Eerst bepaalde handelingen verrichten voordat ze ergens aan begint.
  • Alles mooi op een rij (zie foto).
  • Houdt erg vast aan vaste opstellingen van bijvoorbeeld meubels of speelgoed en kan erg uit zijn of haar doen raken als er iets aan veranderd
  • Houdt er niet van om met andere kinderen in een groep spelletjes te spelen.
  • Je kind heeft geen animo om spelletjes te spelen waar een bepaalde mate van verbeelding aan te pas komt.  Kan van slag raken van het spel van andere kinderen waar wel verbeelding of fantasie in voorkomt.
  • Je kind wordt in beslag genomen door bepaalde opstellingen of bewegingen. Legt bijvoorbeeld telkens alle potloden naast elkaar neer. of maakt een rij van knikkers.
  • Je kind kan in beslag worden genomen door een bepaald stuk speelgoed waar hij of zij zich dan dagen en uren achter elkaar mee kan vermaken.

Toen ik zag dat bovengenoemde gedragingen bij autisme hoorde kwam verdriet, angst en ongerustheid naar boven maar ook een sterke veroordeling naar mezelf. Ik realiseer me dat ik door onwetendheid vaak het kind verkeerd heb beoordeeld, maar ook bepaalde verwachtingen heb gehad.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben geshockeerd te zijn toen ik bepaalde gedragingen van autisme herkende bij X.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben verdriet en angst te voelen toen ik bepaalde gedragingen van het kind koppelde aan autisme.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben angst te voelen als ik gedachten heb hoe de toekomst van een kind eruit zal zien die autistisch is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat een kind met autisme niet kan functioneren in deze wereld.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren hoe een volwassene zich gedraagt die autistisch is en die persoon te veroordelen van het niet kunnen begrijpen van taal die in communicatie plaatsvindt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te weten hoe een autistisch mens zich gedraagt waarin ik de persoon behandel en beoordeel als een persoon die denkt zoals ik.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn dat er onwetendheid bestaat in mijzelf en in de wereld over autisme waarin hier niet open en eerlijk wordt gesproken over autisme zodat eventuele kinderen begeleid en geholpen kunnen worden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben teleurgesteld in mezelf en boos te zijn op mezelf dat ik zo weinig weet over autisme.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben gefrustreerd te zijn dat autisme kan worden doorgegeven van generatie op generatie zodat de kinderen die geboren worden hiermee belast worden en een leven tegemoet kunnen gaan van onbegrip en veroordeling.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben met ongeduld te reageren op autistisch gedrag wat ik niet herkende als zodanig.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bepaalde gedragspatronen in het kind te willen veranderen die mij voorkomen als onnnatuurlijk en niet te zien dat dit voor het kind aangeboren gedrag is wat nauwelijks te veranderen is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben volwassenen met autisme te bestempelen als dwars, asociaal, leugenachtig waarin ik geen idee heb hoe hun mind werkt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijzelf te veroordelen dat ik X niet de support heb gegeven die hij/zij nodig had.

Als ik dat ik in een reactie ga op iemand die met autisme of die zich gedraagt naar de kenmerken hiervan dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat er nog veel onderzoek nodig is om iemand met autisme te begeleiden en ga de informatie die beschikbaar is op http://www.desteni.org bestuderen.

Ik stel mijzelf ten doel X te observeren en met geduld en toewijding te begeleiden zodat ik met gezond verstand en stabiliteit het support kan geven wat nodig is.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

