dag 271 Nou komt het, ik ben fout!

schuldigGisteren had ik mijn wekelijkse chat met mijn buddy. We bespraken enige punten betreffende de les waar ik mee bezig ben en op een gegeven moment las ik: nog even wat anders …….
Op dat moment voel ik een grote angst, mijn hart klopt sneller en mijn ademhaling wordt zwaarder. Dan denk ik, oei nou komt het, ik krijg op mijn kop en wat heb ik nu weer misdaan.  Dit patroon heb ik al meerdere malen bij mezelf heb gezien, ook bij andere personen die iets met mij willen bespreken en het moment tussen de woorden van “ik wil nog iets met je bespreken” en de volgende zin neemt de angst totaal beslag op mij.
Toen ik vanmorgen Martijn’s blog las over een gebeurtenis die plaatsvond als jongetje van 6 en welke impact dat heeft gehad, kwam er bij mij ook een oude herinnering op.

Ik was uitgenodigd op een verjaarsfeestje van een klasgenootje en zal een jaar of 10, 11 zijn geweest. Het meisje had van iemand een rijksdaalder voor haar verjaardag gekregen en op een gegeven moment was het geld zoek geraakt. Het enige wat ik me kan herinneren is dat de moeder mijn zakken doorzocht en niets vond en dat ik me hierdoor heel erg vernederd voelde, want ik had niets misdaan. In mijn herinnering werd alleen ik gecheckt en niet de andere kinderen, wat de situatie nog erger maakte. Ik heb ook nooit meer gehoord of gevraagd of het geld terecht was gekomen.

Nu kom ik op een andere herinnering uit en dat speelde zich af toen ik 7,8 jaar was.
Op maandag namen wij geld mee naar school voor de schoolmelk. Een van de kinderen had het geld in het pennenbakje van de lessenaar neergelegd en ik had het geld in mijn zak gestopt, geld had al zo’n grote aantrekkingskracht op mij dat ik de verleiding niet kon weerstaan.
Op een gegeven moment werd het geld gemist en vroeg de lerares wie het geld had weggenomen. Ik durfde dit niet te bekennen, was bang voor de gevolgen en hield mijn mond waarbij ik vervolgens het geld heb gehouden en er waarschijnlijk snoep voor heb gekocht.

geldWaarom had geld zo’n grote aantrekkingskracht, een reden die me nu te binnenschiet is de volgende. Een broer van mijn moeder had een spelletje bedacht voor mijn broer en ik. Hij nam een handjevol los geld, deed zijn hand een paar seconden open en liet ons raden, dan  hadden wij de gelegenheid om snel het geld te tellen en bij een goed antwoord werden wij beloond en mochten wij het geld houden. Dit spelletje heette ‘handje raden’. Lukte dit niet in een keer dan deed hij zijn hand nog een paar keer open tot een van ons het geraden had. Ik werd erg gewiekst in dit spelletje en dit resulteerde dat ik nadat ik geraden had hoeveel geld er in zijn hand lag, ik samen met mijn broer naar de snoepwinkel rende om uit een bak met snoep allerlei snoepjes van 5 cent te kiezen. Dit was voor mij een hele spannende ervaring en zodoende ontwikkelde dit zich tot een hebberigheid en obsessie voor geld.

Ik weet niet of deze gebeurtenissen gerelateerd zijn aan elkaar maar ze komen nu op in  mijn geest en ik zal kijken welke zelfvergevingen ik hiervoor kan uitschrijven.

 

Zelfvergevingen volgen in een volgend blog.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 271 Nou komt het, ik ben fout!

  1. Ja mooi onderwerp om uit te zoeken

Geef een reactie

