dag 257 In de verdediging en in reactie gaan

selfdefenseDe laatste tijd is M wat meer gespannen door de drukte in en rondom het huis en een operatie in het vooruitzicht. Deze spanning uit hij door mij te controleren en commentaar op mij te hebben. Ik ga dan in de verdediging en geef hem van repliek want ik vind het vernederend om steeds maar commentaar aan te moeten horen. Ik geef mijzelf totaal geen richting en flap er van alles uit want ik vind dat hij het recht niet heeft om mij steeds naar beneden te halen. Ik ben toch geen voetveeg?

Ik heb dit gedrag al een tijdje gezien bij mijzelf maar het steeds uitgesteld om erover te schrijven want eigenlijk rechtvaardig ik mijzelf door in de verdediging te gaan met als gevolg emotionele reacties van irritatie.

Hierin steekt een patroon de kop op dat ik als kind vaak aanschouwd heb, de wijze waarop mijn vader tegen mijn moeder uitviel over van alles en nog wat, waarop mijn moeder alles slikte en haar emoties onderdrukte. Waarschijnlijk heb ik toen het besluit genomen om niet zoals mijn moeder te zijn, maar van mijzelf af te bijten als dat nodig mocht zijn, met het gevolg dat ik nu dus bij iedere opmerking die mij niet zint, van mij afbijt.

Ik weet dat het commentaar dat ik naar mijn hoofd gegooid krijgt niets met mij te maken heeft, maar alles met de ander, maar toch trap ik er iedere keer weer in: mijn ego moet verdedigd worden. Ik wil hiermee stoppen want ik heb genoeg van deze situatie.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben als M mij controleert en commentaar geeft direct geïrriteerd te raken en bevooroordeeld waarin ik denk dat ieder commentaar van hem een aanval op mij is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mij door M aangevallen te voelen als hij commentaar op mij heeft, want ik denk dat ik alles goed doe.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben kwaad te zijn als M mij wijst op mijn fouten/vergissingen en die dan uitvergroot terwijl hij zelf op de bank blijft zitten kijken of alles wel ok is in zijn ogen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het niet uit te kunnen staan wanneer mensen zelf niets doen en aan de zijlijn staan en dan anderen commentaar geven.

Ik vergeef mijzelf niet toegestaan en aanvaard te hebben te zien/begrijpen/realiseren dat M verlamd is door angst en hierdoor nauwelijks kan participeren in het gezin.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben iedere keer als M commentaar heeft op wat ik doe in huis of met de kinderen in de verdediging te gaan, waarin ik mijzelf totaal afsluit van de ander en zelfs niet overweeg om te zien of ik werkelijk iets zou kunnen met het commentaar.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik mijn ego aan het verdedigen ben, oftewel mijn moeder matrix systeem (dag 234), waarin ik geen commentaar/tegenwerking duld omdat ik wil geloven dat ik perfect ben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik een besluit heb genomen dat ik niet wil zijn als mijn moeder die alles slikte wat mijn vader zei maar dat van me af moet bijten in deze wereld, waarin ik eigenlijk precies hetzelfde doe als zij: ik kom in een reactie.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik een voetveeg ben als ik niet van mij afbijt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn lichaam te belasten met negatieve energieën op het moment dat ik commentaar van M krijg,

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik zo van mijn gelijk doordrongen ben omdat het commentaar van M vaak nergens op slaat dat ik mezelf rechtvaardig in een reactie van boosheid en irritatie te komen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat M zich gespannen en angstig voelt en dus overal gevaar inziet en ons wil beschermen voor eventuele ongelukken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken en te geloven als M mij commentaar/kritiek geeft op enige handelswijze, o daar heb je hem weer met zijn angsten.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben M als sacherijnig te beschouwen en niet te zien dat hij slechts bang en gespannen is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet in de schoenen van M te gaan staan en me voor te stellen hoe hij zich voelt in deze situatie met M’s achtergrond en opvoeding zoals hij geprogrammeerd is in zijn familie/geest-bewustzijnssysteem, maar alleen maar te kijken vanuit mijn eigen perspectief zoals ik ben geprogrammeerd.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik M kan ondersteunen door niet in een reactie te gaan, maar een en gelijk met de adem te zijn zodat ik mezelf stabiliseer en ik hem eventueel gerust kan stellen.

Als M mij commentaar/kritiek geeft op waar ik mee bezig ben of iets wat ik in zijn ogen niet goed heb gedaan, dan stop ik en adem. Ik stop mezelf met verdedigen en stabiliseer me zelf door een en gelijk te zijn met mijn adem. Ik realiseer mij dat ik zijn commentaar niet persoonlijk hoef te nemen, maar dat M alleen zijn spanningen op mij afreageert.
Ik ga met mezelf de verbintenis aan te stoppen met reageren op iedere vorm van commentaar van M en zal indien nodig meer zelfvergevingen uitspreken of beschrijven.

Ik realiseer me dat ik zelf ook boordevol commentaar zit naar hem toe en zal dit in een volgend blog beschrijven.

 

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 257 In de verdediging en in reactie gaan

  1. Pingback: dag 257 In de verdediging en in reactie gaan

Geef een reactie

