dag 251 Meer issues met geld

kopenIn een gesprek dat ik laatst had kreeg ik een hevige reactie op het uitgeven van geld aan kleding en onnodige producten, dit komt voort uit het reeds lange tijd op laten hopen van ergernissen en ideeën die verschillend zijn van de mensen waarmee ik leef.
Hier heb ik al geruime tijd last van, een grote kritiek op mensen die zomaar voor de lol uitgeven en of iets kopen om te kopen. Dit is mijn mening, terwijl zij (de jongere generatie) dat heel anders zien, zij vinden dat als je af en toe iets nieuws koopt je je ook beter voelt en dat dit doorwerkt in hun leven.
Ik zag dat ik totaal geen problemen heb in het kopen van voedsel en gebruiksvoorwerpen voor huishoudelijk gebruik, maar als het op kleding, speelgoed etc aankomt is er grote weerstand. Het gaat er hier niet om wie er gelijk heeft, maar ik wil stoppen met steeds maar reageren op de aankopen van degenen die hier met mij een huishouden vormen.
De afkeur wordt natuurlijk gemerkt door hen en daarom wordt er steeds meer in het geheim aangeschaft om mijn kritiek niet aan te hoeven horen.
In het gesprek dat werd gevoerd werd aan mij gevraagd wat ik zou doen met een bepaald bedrag en ik noemde allerlei wensen die op dit moment onbetaalbaar zijn zoals een kippenhok, verbetering van het huis, een betere warmtevoorziening etc.
Hier zie ik dat het allemaal uitgaven zijn die voor gemeenschappelijk gebruik zijn en niet alleen voor mijzelf.

Een ander punt is dat ik het idee heb dat ik geen eigen geld heb sinds ik niet meer werk, terwijl een deel van de aow een aanvulling is die voor mij bestemd is. En er is angst om niet genoeg te hebben, om tekort te komen. Eens kijken waar de zelfvergevingen me brengen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben kritiek te hebben op mijn huisgenoten als ze geld uitgeven aan, naar mijn mening, onnodige zaken zoals kleding, snuisterijen, speelgoed, toiletartikelen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat wij allemaal minimaal uit mogen geven aan kleding, snuisterijen, speelgoed toiletartikelen zodat er geld overblijft voor praktische zaken zoals verbetering van het huis en tuin.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het als “zonde” te zien als er kleding wordt gekocht voor een kort tijdsbestek, omdat het modebeeld dit voorschrijft in plaats van  kleding te kopen die duurzaam en kwalitatief is, waarin ik irritaties voel als anderen in mijn omgeving dit wel doen.

Ik  vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik anderen de wet moet voorschrijven hoe en waarom zij geld uitgeven, waarin ik me niet realiseer dat zij denken dat ze zich beter voelen als ze nieuwe kleding kopen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn ideeën en overtuigingen bij anderen door de strot te willen duwen enkel en alleen omdat ik nu wat meer inzichten heb door het proces wat ik nu volg.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn om voor mijzelf geld uit te geven, omdat ik het idee heb dat ik geen eigen geld heb dat ik zelf heb verdiend, zodat ik alleen geld wil en kan uitgeven wat voor het gemeenschappelijk belang is.

Ik vergeef mijzelf niet toegestaan en aanvaard te hebben te zien/begrijpen/realiseren dat ik mijzelf niet gun om iets voor mezelf te kopen, mijzelf te verwennen met een aardigheidje maar dit alleen kan doen voor een ander.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijzelf niets te gunnen waarin ik niet zie/begrijp en realiseer dat ik hierdoor een ander ook niet gun iets voor henzelf te kopen.

Als ik mezelf af en toe eens verwen door iets te kopen en er komt een oordeel op van dat mag niet, of het product is niet echt nodig, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat mezelf af en toe een cadeautje gunnen geen misdrijf is en dat ik door dit te doen mezelf niet hoef te bestempelen als koopziek.
Ik stel mijzelf ten doel niet moeilijk te doen om af en toe wat geld voor mijzelf uit te geven, al heb ik geen eigen salaris en te beseffen dat ik het “verdien” om mijzelf af en toe te trakteren.

 

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 251 Meer issues met geld

  1. Pingback: dag 251 Meer issues met geld

Geef een reactie

