dag 231 Gehoorzaam

obedientVandaag bekeek ik een deel van een documentaire waarbij een experiment werd uitgevoerd naar de gehoorzaamheid van mensen. Deze documentaire is gebaseerd op het experiment dat Stanley Milgram voor het eerst uitvoerde in 1961.

De opzet van de documentaire was om tachtig mensen te laten geloven dat ze meededen aan een quiz op televisie, waarbij de tachtig kandidaten ingedeeld werden bij de “uitvoerders” die vragen moesten stellen aan een “tweede kandidaat” en bij een verkeerd antwoord van deze laatste moesten ze hem elektrische schokken toedienen. De “uitvoerders” wisten echter niet dat de tweede kandidaat die ze schokken moesten toedienen een acteur was. Het geven van de elektrische schokken gebeurde niet echt maar de tachtig kandidaten wisten dit niet. De stem van de acteur gaf aan dat de elektrische schokken vanaf 100 volt ondraaglijk werden, vanaf 200 volt kwam er jammerlijk geschreeuw, vanaf 400 volt kwam er geen antwoord meer wat moest voorstellen dat hij bewusteloos was, toch ging 81 % tot het einde door met het geven van elektrische schokken.

http://www.woorden-boek.nl
gehoorzaam: 
gewillig om te doen wat bevolen wordt en na te laten wat verboden wordt. gehoorzaam: gedwee, gezeglijk, onderdanig, onderworpen, volgzaam, mak, braaf, zoet.

http://www.etymologiebank.nl
gehoorzaam: 
bn. ‘gewillig bevelen opvolgend, gedwee’

Mnl. gehorsam ‘gelovig, ordelijk’ [1240; Bern.], jc sal v wesen … gorsam ‘ik zal doen wat u beveelt’ [1276-1300; CG II, Lut.A], wese gehorsam ‘wees gehoorzaam’ [1300-25; MNW-R], hets beter gehoersam sijn Gode, dan di keyserkijn ‘het is beter God gehoorzaam te zijn dan de nietige keizer’ [1340-60; MNW-R].
Afleiding, met het achtervoegsel → -zaam, van het werkwoord gehoren ‘luisteren naar, gehoor geven aan, gehoorzamen’ (onl. gihōranmnl. gehoren), zelf een afleiding, met het voorvoegsel → ge- (sub f), van het werkwoord → horenGehorenwas in de 19e eeuw al verouderd (WNT).
Mnd. gehorsamohd. gahōrsam (nhd. gehorsam); oe. gehyrsum. Het werkwoord: ohd. gahōrangihōran (nhd. gehören‘(toe)behoren)’; oe. gehyran ‘luisteren’; got. gahausjan ‘horen’.

Gehoorzaamheid wordt ons vanaf de kindertijd geleerd door onze ouders, omgeving, school. Het experiment zoals hierboven beschreven toont aan dat we als mensheid aardig geslaagd zijn gehoorzaamheid aan te leren en te leven. Zoals het woordenboek beschijft en de etymologie is gehoorzaamheid gewillig bevelen opvolgend, gedwee zijn in plaats van verantwoording nemen voor onszelf.  Dit is wat ik doorgeef aan mijn kinderen en kleinkinderen en daarom de volgende zelfvergevingen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben gehoorzaam te zijn omdat er bij ongehoorzaam straf opgelegd kan worden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik als kind onvoorwaardelijk gehoorzaam moet zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben gehoorzaam te zijn aan regels en wetten en deze zonder meer op te volgen zonder te onderzoeken waarvoor deze regels en wetten dienen, waarin ik geen verantwoording heb genomen voor mijzelf.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben gehoorzaamheid als een deugd te zien, omdat kinderen die gehoorzaam zijn makkelijk te (be)sturen zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat de wereld een puinhoop is door de gehoorzaamheid van de mensen die zonder onderzoek regels en wetten opvolgen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn dat ik niet gehoorzaamd word en ik de controle kwijtraak.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik controle moet hebben omdat ik me hierin veilig voel zonder te beseffen dat controle mijn gevangenis is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik  gehoorzaamheid door heb gegeven als overgeërfd patroon aan mijn kinderen en kleinkinderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn als ik niet gehoorzaamd word.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me machteloos te voelen als ik niet gehoorzaamd word.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me verdrietig te voelen als ik niet gehoorzaamd word.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik gehoorzaamd moet worden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken als ik niet gehoorzaamd word dat ik niet gehoord word.

Ik vergeef mijzelf niet toegestaan en aanvaard te hebben te zien/begrijpen/realiseren dat als ik emotioneel ben ik niet gehoord word.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mij af te scheiden van de ander door te willen dat ze mij gehoorzamen en ik me hierin dus superieur opstel.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik gehoorzaamheid in de plaats zet voor communicatie.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat volgzame, gedweeë, gezeglijke, onderdanige, onderworpen, makke, brave, zoete kinderen/volwassenen hun expressie onderdrukt hebben.

Ik vergeef mijzelf niet toegestaan en aanvaard te hebben te zien/begrijpen/realiseren dat gehoorzaamheid oorspronkelijk een religieus begrip is en dat dit in feite gehoorzaam aan god betekent.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat gehoorzaam zijn betekent dat ik een slaaf ben en me door iemand anders laat vertellen wat ik moet doen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben als antwoord op gehoorzaamheid te rebelleren tegen mijn ouders en het systeem.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben in een polariteit te bestaan van gehoorzaamheid en rebellie.

Als ik zie dat ik wil dat iemand mij gehoorzaamt of dat ik zelf gehoorzaam zonder de consequenties te zien en te begrijpen dan stop ik en adem.
Ik realiseer me dat communicatie nodig is om elkaar te begrijpen en uit te leggen waarom dingen moeten plaatsvinden of niet. Ik stel mijzelf ten doel de komende tijd gehoorzaamheid te observeren en indien nodig meer zelfvergevingen te schrijven.

Ik stel mijzelf ten doel gehoorzaam te zijn aan mijzelf in mijn reis naar leven.

 

 

 

 

 

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 231 Gehoorzaam

  1. Haha fijn hoor hoe je door de punten heen werkt en bij gehoorzaam aan jezelf uitkomt.

Geef een reactie

