dag 226 De ander ondersteunen in zijn angst

surviveDeze week gebeurde iets wat me in een conflict bracht met een persoon en als ik er op terug kijk weet ik niet precies waar de gedachten, emoties escaleerden dus probeer door middel van dit blog zicht op de situatie te krijgen.

Iemand vroeg mij om te komen en ik aarzelde omdat ik voor mezelf wat dingen aan het doen was. De persoon raakte geïrriteerd en beschuldigde mij ervan dat ik me niet in haar situatie kon verplaatsen, geen compassie toonde en alleen met mezelf bezig was en er werd gewezen naar het proces waar ik mee bezig ben. Ik probeerde de situatie te sussen door te zeggen dat ik wilde komen en dat ze moest bellen wanneer bleek dat mijn aanwezigheid echt nodig was. Ik werd toen boos van die beschuldigingen en ging in de verdediging.

Ik wachtte de hele ochtend op een telefoontje en merkte dat de persoon heel boos op me was en mijn hulp niet meer op prijs stelde. Dit gaf mij een schuldgevoel en ik zei dat ik sowieso naar haar toe kwam om mijn hulp aan te bieden.

Toen ik arriveerde ontstond er een fikse discussie en beiden begonnen we te schreeuwen naar elkaar en de persoon gaf aan dat ze het allemaal zat was en dat alles teveel was. Ze wilde dat ik wegging maar ik vond dat de ruzie uitgepraat moest worden en bleef.

Toen ik werkelijk luisterde begreep ik wat er allemaal dwars zat en kreeg meer begrip voor haar situatie waarin door alle emoties die zich voordeden van angst, verdriet en boosheid er geen oplossingen te bedenken waren. Uiteindelijk werd er vrede gesloten tussen ons en besloten dat we echt naar oplossingen moeten zoeken want het probleem blijft zich voortslepen en dit heeft met name te maken met toekomstperspectief wat momenteel heel onzeker is, met name omdat de persoon financieel afhankelijk is en niet kan gaan wachten tot er een moment komt dat de personen die nu voor haar zorgen dit niet meer kunnen en zij als het ware niet meer kan overleven.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te aarzelen als er mij om hulp wordt gevraagd omdat ik op dat moment met mijn eigen dingen bezig ben en hier liever mee wil doorgaan.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me te hechten aan mijn eigen bezigheden en niet hoor dat de persoon in nood verkeert, vraagt om hulp omdat zij iets moet regelen en ik niet hoor dat er meer verborgen ligt in deze noodkreet.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben een vraag van de ander te zien als gezeur, wat mijn huidige bezigheden verstoort en waar ik niet naar wil luisteren.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik rust wil, geen gezeur, geen gevraag waarbij ik kan blijven in mijn eigen comfort zone.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik graag in mijn comfort zone blijf, me het liefst niet laat storen door gevraag van buiten af en me af te sluiten van “de problemen van alledag” die zich voordoen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me schuldig te voelen nadat de ander boos op me werd omdat ik niet de moeite nam om het probleem te onderkennen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat ik als gevolg van het ontkennen van een probleem in de verdediging ga en ruzie maak in plaats van te luisteren naar de persoon.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat er een probleem ligt dat te maken heeft met overleving op korte en lange termijn waar ik liever niet aan wil denken en waarin ik zie dat ik het probleem negeer omdat ik nu geen oplossing kan bedenken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben angst te hebben voor de toekomst waarin ik niet weet hoe te overleven als er zich een verandering aandient.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben deze angst voor de toekomst te onderdrukken door er niet teveel aan te denken omdat er op dit moment geen oplossing voor handen ligt.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat als er een probleem is ik dit onderdruk en er niet wil naar kijken en dat ik dus de oplossing blokkeer.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn in een situatie te zijn die een onzeker toekomstperspectief biedt voor mijzelf en voor anderen waarbij ik bang ben zelfverantwoordelijk te zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te communiceren maar mezelf te verdedigen met de woorden: ik help toch al zoveel.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben het probleem van de ander te bagatelliseren en als gezeur af te doen in plaats van mezelf te stabiliseren met mijn adem.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben verdrietig te zijn dat we ruzie maken met elkaar en ik geen begrip kan opbrengen voor iemand’s zorgen die ik zelf onderdruk.

Als ik zie dat er een beroep op mij wordt gedaan waarbij ondersteuning wordt gevraagd om tot een oplossing van een probleem te komen dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ik de neiging heb ieder probleem en met name wat met een toekomstperspectief te maken heeft te onderdrukken en geen zelfverantwoording te nemen.
Ik stel mijzelf ten doel mij open te stellen voor het probleem van de ander, te luisteren en zo de ander en mijzelf te ondersteunen om tot een oplossing te komen.

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

