dag 186 Controle: herdefiënering

controle♦ controleren ww. ‘inspecteren; beheersen’. Vnnl. controlueren ‘nagaan’ [1548; WNT], controleren ‘in het oog houden’ [1569; WNT slechts], conterolleuren ‘in het oog houden, afkeuren’ [1590; WNT] (de vormen met eu/ue onder invloed van het zn. controleur). Ontleend aan Frans contre roller [1310], controoler [1446]. In de 20e eeuw heeft het werkwoord de betekenis ‘beheersen’ ontleend aan Engels control ‘beheersen’ [1495 in die betekenis]. http://www.etymologiebank.nl
controleren:con – tro` le – ren
(«Frans) (controleerde, h. gecontroleerd)

http://www.woorden-boek.nl:
1 nagaan, toezicht houden, kijken of iets juist is: iems. papieren controleren ; iets controleren op echtheid ;
2 beheersen: de situatie, een wedstrijd controleren
inspecteren, toezichthouden, onderzoeken, nazien
beheersen, overheersen
proces om de juistheid na te gaan
doormeten, inspecteren, nagaan, onderzoeken, checken, examineren, nakijken, nazien, toetsen, verifiëren
beheersen, beteugelen, manipuleren

Ik las laatst een blog en kreeg een reactie van boosheid toen ik las dat de schrijfster, een moeder van een ziek meisje bewijsstukken moest aanleveren die niet direct geaccepteerd werden omdat de diagnose door een natuurarts was gesteld.
Een andere vrouw die ik ken kreeg ontelbare oproepen van het consultatiebureau omdat ze daar niet met haar kinderen verschenen was, het antwoord dat ze gaf dat haar voorkeur naar een antroposofische arts uitging, waarop het consultatiebureau vroeg wie dat dan wel was. Dit soort voorbeelden roepen boosheid in me op omdat ik me afvraag waarom de verantwoording van de burger om zelf de zorg van haar kinderen te hebben niet aanvaard wordt. In plaats van dat de overheid bestuurt en iedereen de vrijheid biedt de arts te bezoeken die zij zelf hebben uitgezocht, probeert ze de mensen te beheersen.
En als de reden zou zijn dat ze het goed menen met deze “controles” dan kan ik hiet nog mee instemmen, maar inmiddels lijden duizenden mensen armoede, steeds meer kinderen gaan naar school zonder ontbeten te hebben en dagelijks worden er mensen op straat gezet die hun huur of hypotheek niet meer kunnen betalen. Hoe zit het dan met die kinderen?

Ik loop al langer rond met het woord “controleren” en wil nu kijken wat dit voor mij betekent.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn als ik een blog lees waarbij iemand bewijsstukken moet aanleveren om aan te tonen dat haar dochter ziek is, omdat het antwoord van een natuurarts niet voldoende is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn als ik hoor dat het consultatiebureau bij een moeder blijft doorvragen waarom ze niet op het consultatiebureau verschijnt, terwijl ze als antwoord geeft dat ze een antroposofische arts bezoekt, wat niet voldoende blijkt te zijn want daarna zijn er nog vele mailtjes uitgewisseld.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn als er van overheidswege controle op mij wordt uitgeoefend, waarin zij bepaalde maatstaven hanteren zoals het reguliere gezondheidscircuit dat niet door alle mensen als betrouwbaar wordt geacht.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben een aversie te hebben tegen het woord controle.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te verstijven als ik het woord controle hoor.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn als ik het woord controle hoor.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het woord controle.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn een fout te hebben gemaakt als ik het woord controle hoor, zoals de juffrouw/meester vroeger mijn huiswerk controleerde.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik iets vergeten ben bij het woord controle.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben me inferieur te voelen bij het woord controleren.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn de controle te verliezen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben een controlefreak te zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben controleren te gebruiken als een middel anderen te beheersen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben gecontroleerd te worden door mijn gedachten, gevoelens, emoties, ideeën, overtuigingen en meningen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben zelf de ganse dag controle op van alles en wat uit te oefenen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben controleren te gebruiken omdat ik angstig ben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben controle als manipulatiemiddel te gebruiken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben als ik de deur uitga zaken als sleutels, portemonnaie, telefoon etc te controleren omdat ik niet hier aanwezig ben in mijn lichaam maar in mijn geest bewustzijnssysteem.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mijzelf van mij af te scheiden door controle.

Deze zin kwam ik tegen op de website desteni.org

I forgive myself that I have allowed myself to believe that control is an act. Self control is the expression of me within and as oneness and equality of life.

Als ik zie dat ik een reactie krijg van angst, beheersing, overheersing, manipulatie, boosheid bij het woord controleren, of als ik zie dat ik anderen aan het controleren ben, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat zelfcontrole de expressie van mij is als een en gelijk met alle leven.
Ik stel mezelf ten doel zelfcontrole te leven door verantwoording te nemen voor al mijn reacties die ik heb door zelfvergeving en zelfcorrectie.

 

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

