dag 175 Inflexibiliteit als mijn geblesseerde knie

rommelGisteren besprak ik mijn geblesseerde knie met mijn buddy (zie ook dag 173) en zij legde mij uit dat de knie te maken heeft met mijn persoonlijke proces en expressie. Omdat mijn knie nu stijf is zou te maken kunnen hebben met het punt van inflexibiliteit in relatie tot mijzelf/proces in context tot herinneringen of ego. Ik keek nog eens hoe het ongeval had plaatsgevonden. Ik zat in een kamer met mijn kleindochters die aan het spelen waren met hun poppen. Toen trok een kapotte houder van een gordijnroede mijn aandacht, het gordijn hing scheef, dit irriteerde me en direct pakte ik een stoel en klom erop om de roede met gordijn te verwijderen. Toen voelde ik de hevige pijnscheut en moest direct gaan liggen.
De drijfveer hierachter is dat ik me daar zag zitten in de kamer, niets doend, slechts kijkend hoe mijn kleindochters speelden en het idee/oordeel over mijzelf van niet-effektief zijn in het moment. Ik wilde de tijd benutten om een taakje uit te voeren zoals het gordijn eraf halen en eventueel een andere roede plaatsen.

Terugkijkend op vroegere herinneringen zie ik dat er een idee is dat ik altijd effektief moet zijn met mijn tijd. Dit komt voort uit de tijd dat ik zelf een huishouden ging voeren en mijzelf vergeleek met andere vriendinnen waarvan hun huishouden altijd spic en span was, iets wat mij niet lukte. Huishoudelijk werk stelde ik de hele dag uit tot het moment dat ik het wel moest doen. Het lukte me gewoon niet om in beweging te komen en een begin te maken met huishoudelijke taken die gedaan moesten worden. Dit patroon komt voort uit een gekopieerd gedrag van mijn ouders. Ik herinner me dat mijn vader ook uren iets kon uitstellen, gewoonweg omdat hij niet kon beginnen. Ook was er altijd strijd en onenigheid thuis over de wijze waarop mijn moeder haar huishouden organiseerde. Er was een grote tegenstelling in de huishoudelijke organisatie van mijn ouders zoals zij dat thuis gewend waren.
Mijn vader’s moeder was ontzettend precies en netjes. Haar huishouden was op en top georganiseerd, iedere dag werd er gestofzuigd, stof afgenomen en alles had zijn vaste plaats. Mijn moeder’s moeder was het tegenovergestelde, haar huishouden was één grote chaos, het interesseerde haar niet hoe het eruit zag. Wij als kleinkinderen hadden vrij spel als we bij haar op bezoek kwamen, we mochten haar kleding uit de kast halen en ons verkleden, met haar sieraden spelen, zakdoeken strijken, naaien op haar naaimachine en rommelen met alles wat we maar tegenkwamen.
Dus, toen ik mijn huishouden ging vergelijken met andere vriendinnen en toevallig waren zij allen georganiseerd begon ik mijzelf te veroordelen. Als iemand onaangekondigd mijn woning binnentrad schaamde ik me voor de rotzooi in mijn huis. Iedere keer als ik iemand bezocht keek ik rond en zag hoe netjes en schoon het er bij anderen uitzag en hierin probeerde ik dit te imiteren. Zo onderdrukte ik het oordeel over mijzelf, als zijnde lui, slordig, inefficient en “leerde” mijzelf aan om een georganiseerd, netjes en schoon huishouden te voeren als rechtvaardiging voor mijzelf en om te voorkomen dat mensen achter mijn rug zouden kletsen of mij veroordelen.
opgeruimd

 

 

Zelfvergevingen en correcties volgen.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op dag 175 Inflexibiliteit als mijn geblesseerde knie

  1. Pingback: Geblesseerde knie en Inflexibiliteit

Geef een reactie

