dag 159 Een stille geest zonder gedachten

images-5Veel filosofische en spirituele stromingen beweren dat gedachten, gevoelens en emoties de oorzaak zijn van onze negatieve staat. Er wordt uitgelegd dat ze onwaar waren en dat we ons kunnen bevrijden van deze gedachten.  Zelf heb ik 15 jaar op de School voor Filosofie gezeten waar wekelijkse bijeenkomsten werden gehouden om uit te leggen hoe je de geest stil kan krijgen door steeds de toeschouwer te zijn van het “toneelspel” oftewel het leven door gewoonweg de gedachten, emoties en gevoelens te negeren. Een opdracht was alleen maar te luisteren naar teksten / personen en daar geen oordeel over te hebben, zodat iedere reactie daarop werd weggeduwd. Wat hieruit voortvloeide was dat ik ook geen reacties had op de honger, ellende, oorlogen, rampen, misbruik die in de wereld plaatsvinden, want ik had daar geen oordeel over.

Dit werd ondersteund door dagelijkse meditatie (voor het welzijn van alles en iedereen) waarbij een mantra wordt herhaald. Grote voorbeelden waren Gurdieff en Ouspensky, maar ook werd gestudeerd uit de Bhagavad Gita en de non-dualiteit volgens de Vedanta. Ik ben er lange tijd van overtuigd geweest dat ik het juiste pad had gekozen en verbeeldde mezelf dat ik vooruitgang boekte met het stoppen van denken, terwijl er om mij heen in de wereld geen verbetering te ontdekken viel.
Nu ik hierop terug kijk zie ik dat ik gedurende die periode bezig ben geweest mijn gedachten, gevoelens en emoties te onderdrukken en dus ook mijn reacties.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik mijn geest stil kan krijgen door mijn gedachten, gevoelens en emoties te negeren en weg te stoppen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te geloven dat ik door mijn gedachten te stoppen en te mediteren verlichting zou kunnen bereiken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat ik verlichting kan bereiken, terwijl dit een vaag onrealistisch begrip is dat door religie en spirituele groepen wordt verkondigd.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te geloven dat er mensen zijn geweest op aarde die de waarheid hebben ontdekt over het ontstaan van de wereld en dat zij methodes kennen om uit de slavernij van de geest te komen en dit in boeken en geschriften hebben samengevat waarin ik mezelf toegestaan en aanvaard heb zo naief te zijn dit allemaal te geloven en te volgen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn op mezelf dat ik zoveel tijd en moeite heb gespendeerd aan het volgen van filosofische lessen en meditatie, waarvan ik nu denk dat ik die tijd veel beter had kunnen besteden aan bijvoorbeeld het leren van een taal of aan het beoefenen van een creativiteit.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat ik gedurende die periode voortdurend in mijn geest aanwezig was en hiermee alleen maar mijn geestbewustzijnssysteem voedde met nog meer ideeën en overtuigingen in plaats van dat ik mijn geest leeg maakte.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te geloven dat ik alle onrecht in de wereld niet hoef te zien omdat ik daar geen oordeel over hoef te hebben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat ik me maar al te makkelijk over de ellende in de wereld stap door daar gewoonweg geen oordeel over te hebben.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben spijt te hebben te geloven dat er een hogere macht is die heerst over de wereld en dat alles in het hiernamaals wordt beloond of veroordeeld.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik en als de mensheid geen verantwoording neem voor de toestand van de wereld en te denken dat met meditatie de wereld gered kan worden.

Als ik zie dat ik spijt heb, boos ben en verwijten heb over mijzelf of als de mensheid over het volgen van een filosofie, spirituele of godsdienstige groepering, dan stop ik en adem.
Ik realiseer me dat er nu een grote bron van informatie beschikbaar is gekomen waar een groot deel van de mensheid toegang toe kan hebben. Ik stel mezelf ten doel me verder in zetten om al mijn reacties te vergeven en te corrigeren en zo als een en gelijk te zijn met allen.

http://lite.desteniiprocess.com: gratis cursus om essentiële levensvaardigheden te ontwikkelen.

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op dag 159 Een stille geest zonder gedachten

  1. Gaaf! bedankt voor het delen.

  2. renardo zegt:

    Stop met zoeken bij anderen, zo vervreemd je van het Zelf.
    Ik ga nu alleen verder; overal kom ik Het tegen:
    Het is nu mij; ik ben nu niet Het.
    Dit inzicht is vereist om te versmelten in zodanigheid.1

Geef een reactie

