dag 157 Consequent of inconsequent?

images-4De laatste tijd wordt het woord consequent regelmatig door mij gebruikt, vooral als het gaat om de opvoeding van kinderen. Ik vind namelijk dat je consequent moet zijn en draag dit ook uit naar anderen die naar mijn mening niet consequent zijn, waar altijd wel een excuus is om niet consequent te zijn met het gevolg dat er weinig tot geen regels meer worden gehanteerd.
Aan de andere kant als men te consequent is gaat het al gauw lijken op rigide, onverbiddelijk en onbuigzaam, tot waar ik een neiging heb.
Ik vraag me af hoe ik hier zelf in sta daarom probeer ik nu dit woord te onderzoeken.

Van Dale: con·se·quent (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord
1(van handelingen) uit het voorafgaande logisch voortvloeiend
2(van personen) handelend overeenkomstig denkwijze, toezegging of genomen beslissing

in·con·se·quent (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 ontrouw aan zijn beginsel (overtuiging, principe)

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat consequent zijn naar kinderen duidelijkheid geeft omdat sommige kinderen steeds proberen hun grenzen te verleggen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat als ik consequent naar kinderen ben ze weten waar ze aan toe zijn en ze niet steeds zullen proberen een stapje verder te gaan met dingen die onveilig, ongezond of toelaatbaar zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien als ik consequent ben naar kinderen dat ik hen regels leer waarvan ik denk dat ze goed zijn en nageleefd moeten worden zonder me af te vragen of deze regels mij als gelijke aan het kind stellen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat als ik consequent ben, ik me autoritair opstel omdat ik de regels bepaal, die ik volgens een geprogrammeerd bewustzijnssysteem gekopieerd heb van een van ouders of voorouders en die niet het beste is voor mij en de kinderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/begrijpen/realiseren dat consequent of inconsequent gedrag twee aspecten zijn van de polariteit die voorkomt uit mijn denkende geest.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat ik inconsequent gedrag afkeur en consequent gedrag goed keur, waarin ik mezelf vergeef toegestaan en aanvaard te hebben te vergeten dat iedere beslissing die genomen moet worden, hier en nu als een en gelijk met de ander genomen kan worden.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat consequent willen zijn voor mezelf een veiligheidszone vertegenwoordigt waarin ik niet hier aanwezig hoef te zijn en mijn geest het werk laat doen.

Als ik zie dat ik consequent wil zijn of inconsequent gedrag afkeur dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat beide aspecten zijn van een polariteit waarin ik niet mijn gezonde verstand gebruik. Ik stel mezelf ten doel me niet meer te beroepen op consequent of inconsequent maar iedere situatie met de kinderen te bespreken zodat zij zelf als een gelijk worden gezien en mee kunnen beslissen wat het beste is voor iedereen. Ik stel mezelf ten doel kinderen zoveel mogelijk uit te leggen zodat zij zelf in staat zijn de consequenties te overzien.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

