dag 156 Plagen en kwetsen

plagenIk ben opgegroeid in een gezin waar veel geplaagd werd, gewoon voor de grap en dit patroon werd door mijn vader op ons kinderen overgedragen. Dus van die kleine opmerkingen waar dan om gelachen wordt. Ik heb dit weer aan mijn kinderen doorgegeven en gisteren waren wij met zijn drieen (kinderen en ik) en dan wordt dit gedrag versterkt. Het lijkt allemaal onschuldig totdat iemand gekwetst wordt. In dit geval kreeg ik zelf een verdrietige reactie op een opmerking en kwam tot het besef dat ik dit dus zelf ook al heel vaak anderen gekwetst heb onder het mom van een grapje.

Woordenboek.nl zegt hier het volgende over.

plagen: ` pla – gen  (plaagde, h. geplaagd)

1 hinderen, kwellen; mag ik u even plagen?
even lastig vallen?;

2 voor de grap kwaad maken; iem. met iets plagen,
hem goedaardig om een of andere eigenaardigheid bespotten;
iem. met iem. plagen,  
schertsend zinspelen op verliefdheid

plagen: judassen, donderen, pesten, sarren, treiteren, koeioneren, ringeloren, ergeren, hinderen, irriteren, kwellen, tergen, folteren, tormenteren, verontrusten

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te denken dat plagen onschuldig is en dat je dit gewoon voor de grap kunt doen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat ik vaak mensen plaag onder het mom van grappig waarin ik niet gezien/gerealiseerd/begrepen heb dat ik hiermee mensen kwets.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben anderen te kwetsen met mijn plaaggedrag omdat ik hiermee denk anderen aan het lachen te maken en hierdoor de aandacht op mij vestig.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/realiseren/begrijpen dat het plagen van anderen een vragen van aandacht is waarbij ik mijzelf een superioriteit aanmeet.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/realiseren/begrijpen dat ik mijzelf door het plaaggedrag in de polariteit begeef van superieur/inferieur waarin ik mijn minderwaardigheidsgevoel wil bedekken.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat ik lach om andermans pesterijtjes.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben plezier te hebben als anderen kleiner gemaakt worden door geplaag van mij of anderen.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben mezelf van mij en anderen af te scheiden door het maken van grapjes die kwetsend zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat ik de gewoonte om te plagen gekopieerd heb van mijn vader en hierin niet gezien/begrepen/gerealiseerd heb dat ik hier anderen mee pijn doe.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben te zien dat als ikzelf geplaagd word ik hierin gekwetst word en deze emotie onderdruk.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en aanvaard te hebben niet te zien/realiseren/begrijpen dat als ik anderen plaag om wat voor reden dan ook, ik mij identificeer met hun gedrag wat in mezelf aanwezig is en ik niet wil erkennen.

Als ik zie dat ik anderen wil plagen met mijn zogenaamde grapjes dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat mijn plaaggedrag een gekopieerd mindbewustzijnssysteem is wat ik nu kan stoppen. Ik stel mezelf ten doel me gewaar te zijn van mijn gedrag en van anderen en mezelf te verplaatsen in de ander zodat ik de patronen bij mezelf zal herkennen, vergeven en corrigeren.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

