dag 147 Anarchisme

protestVolgens wikipedia: Anarchisme (van het Griekse ‘αναρχος’, anarchos: αν = “geen” αρχος = “heerser”) is het streven naar een geweldloze situatie of samenleving waarin mensen zonder macht of autoriteit leven (anarchie). Het is de verzameling denkwijzen die terug te brengen is tot de gedachte dat een individu op geen enkele manier een ondergeschiktheid áán of ván iets of iemand erkent. In de omgangstaal wordt de term anarchie als samenleving vaak verward met een andere betekenis van het begrip anarchie, namelijk chaos of wanorde/verwarring.

We zien steeds meer mensen in allerlei landen de straat op gaan, protest tegen het huidige beleid, protest tegen de ongelijkheid, de armoede, het misbruik van mens en dier, uitbuiting. Dit leidt tot confrontatie met politie en militaire eenheden waarbij dit vaak uitvloeit in vechtpartijen die besloten worden met knuppels, waterkanonnen, traangas of nog erger met doodschieten. Ik vraag me af of dit de oplossing is, stel je voor dat we allen deelnemen aan zo’n protest en wat dan? Hoe moeten we verder. Er zal toch een plan moeten zijn waar allerlei afspraken moeten zijn vastgelegd.

Ik had laatst iemand toegevoegd op mijn facebook die allerlei misstanden noemt als armoede, corruptie, onvrijheid van de media, misbruik van dieren, geweld, oorlog. Laatst vroeg ik hem of hij lid was van een politieke partij en of er een politieke partij bestond in zijn land die een programma heeft om dit te veranderen. Hij antwoordde dat hij niets met politiek te maken wilde hebben en dat hij een anarchist is. Hij was bezig om de weg vrij te maken naar een anarchistische staat.

Toch denk ik dat wij als mensheid een tussenstap moeten maken, we kunnen niet van deze regering overstappen  naar geen regering. Er zal een totale chaos ontstaan die uiteindelijk leidt tot nog meer honger, armoede, ellende en moorden. Men zal zien dat we (nog) niet zonder leiderschap kunnen en we zullen weer dezelfde fouten maken, want er is niets veranderd.

Ik citeer Bernard Poolman: Als je niet van politiek houdt en jezelf niet kunt zien als deel ervan omdat je het oordeelt, is je hersenspoeling compleet want politiek is de enige vredige manier met welke echte verandering kan plaatsvinden. Het is belangrijk dit te realiseren en politiek actief te worden om te leren begrijpen hoe de wereld momenteel geleid wordt. Dus, zelfverandering is belangrijk om te leren Zien wat het beste is voor iedereen, maar politiek blijft de enige manier om het systeem te veranderen.

De eerste stap die we kunnen maken als mensheid is te zorgen dat alle levende wezens genoeg te eten hebben, een dak boven hun hoofd hebben,  toegang hebben tot geneeskundige zorg en educatie zal krijgen. Dan pas kunnen er democratische besluiten genomen kunnen worden. Hoe kan je aan politiek denken als je dagelijks de containers moet doorzoeken om lege flessen te verzamelen die een paar centen opleveren waarmee je je honger kan stillen?

Het voorstel van Leefbaar Inkomen Gegarandeerd voorziet in oplossingen en kan in ieder land geïmplementeerd worden.

Daarna kunnen we pas kijken naar volgende stappen die genomen kunnen worden om de “leefbaarheid”van allen op aarde te verbeteren.

http://bigpolitiek.blogspot.com/p/blog-page_28.html

safe_image

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op dag 147 Anarchisme

  1. Helder kort en bondig uiteengezet, bedankt Marjo!

Geef een reactie

