dag 127 Autorijden en angst

vrachtautoSinds 40 jaar heb ik een rijbewijs en ik rijd geregeld auto. Vandaag merkte ik een reeds lang bestaande angst op om vrachtwagens of bussen in te halen op de autobaan. Als ik er langs rijd is er altijd een angst dat de chauffeur mij niet heeft gezien en mij van de weg af gaat drukken. Ik weet nog goed welke gebeurtenis dit triggert. Toen de kinderen klein waren reden we zomers altijd naar Split en het liefst ’s nachts want dan sliepen de kinderen en was het rustig op de weg. Een keer op een bijna verlaten autoweg wilde  ik ’s nachts (man en kinderen sliepen) met gebruik van richtingaanwijzer een vrachtwagen inhalen. Er was verder geen verkeer op de weg. Toen ik hem genaderd had en langs wilde rijden zwenkte de vrachtwagen zonder reden naar mijn rijbaan en daar ben ik ontzettend van geschrokken. Waarschijnlijk was de chauffeur in slaap gevallen en ik kon nog net op tijd remmen.

Ik heb nog een angst om achteruit een parkeervak uit te rijden, terwijl ik draai ben ik bang om met de neus van de auto een andere auto of muur te raken. Ook hier heb ik een herinnering aan. Ik heb een keer een deuk in de auto van mijn vader gereden toen ik pas mijn rijbewijs had gehaald en achteruit een carport uitdraaide. De auto kwam net die week uit de garage omdat mijn moeder er een deuk in had gereden lol.

Deze angsten draag ik dus al lange tijd bij me en ik was me er vaak gewaar van maar het kwam nooit in me op dat er een manier zou zijn om me te ontdoen van deze angsten, ze hoorden er gewoon bij. Nu kan ik er dus door zelf-vergeving en zelf-correctie korte metten mee maken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn op de autoweg vrachtauto’s en bussen in te halen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn op de autoweg vrachtauto’s en bussen in te halen omdat ik denk dat ze me me misschien niet gezien hebben en ineens op mijn baan terecht kunnen komen en me dan vermorzelen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben met enigszins kloppend hart vrachtauto’s en bussen in te halen op de autoweg en opgelucht adem te halen als ik er zonder kleerscheuren langs ben gereden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dit angstgedrag te hebben gekregen nadat een vrachtauto me bijna van de weg afdrukte toen hij zonder reden naar links kwam.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben ontzettend te zijn geschrokken toen ik zag dat een vrachtauto plots mijn richting op reed zonder richting aan te geven en zonder reden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat ik met man en kinderen aan de dood ben ontsnapt omdat als dit secondes later was gebeurt hij ons had kunnen verpletteren.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben vanaf die keer geen vrachtwagen- of buschauffeur meer te vertrouwen op de autoweg.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat ik in groot gevaar ben in een personenauto als een vrachtauto of bus mij zal raken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat veel vrachtwagen- en buschauffeurs niet te vertrouwen zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat vrachtwagen-chauffeurs door te lang te rijden niet alert kunnen reageren op het overige verkeer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat vrachtwagen-chauffeurs het niet zo nauw nemen met de verkeersregels want zij zijn groot en ik ben klein.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat als ik een vrachtwagen of bus passeer dat ik doodgereden word.

Als ik achter het stuur zit of naast de bestuurder en er moet een vrachtauto of bus gepasseerd worden dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat mijn angst gebaseerd is op een enkele gebeurtenis die ik jarenlang bij me heb gedragen en ieder keer opnieuw beleef. Dus stel ik mezelf ten doel vreesloos grote, hoge auto’s te passeren en door middel van de adem alert te blijven in het verkeer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn een deuk in de auto te rijden als ik draaiend een parkeervak uitrijd.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat ik niet goed kan inschatten hoever in kan draaien om niet met de neus van de auto een muur of auto te raken als ik uit een parkeervak rijd.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben een angst te hebben vastgehouden nadat ik een deuk in de auto van mijn vader’s opel commodore heb gereden tijdens het draaien uit een carport die zojuist op dezelfde plek een reparatie had ondergaan nadat mijn moeder er een deuk in had gereden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben angst te hebben om een deuk in de auto van mijzelf of van een ander te rijden omdat dit financiële consequenties heeft.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben jarenlang energieën heb gegenereerd in een polariteit van angst en opluchting tijdens het autorijden.

Als ik zie dat er angst is bij het draaien uit een parkeerplaats om schade te maken dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat als ik de boel inschat ik geen brokstukken zal maken. Ik stel mezelf ten doel al ademend de auto te verplaatsen en indien nodig uit te stappen en mezelf te verzekeren dat er voldoende ruimte is.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

