dag 111 Mijn relatie met geld als emotie

geldNa het stellen van een vraag op de leadership chat met als topic “Lichaam, pijn en ongemakken en sensaties” betreffende pijn in de nek, schouders en rug kreeg ik het advies dit te onderzoeken en vooral de emotionele reacties.

Ik probeer terug te gaan naar mijn vroege jeugd. Mijn ouders hadden het niet breed, als kleuter woonde ik samen met vader, moeder, broer in een kleine driekamerwoning in Amsterdam, voor-tussen-achter, ’s winters woonden we achter en ’s zomers woonden we voor, ik denk in verband met de kou/warmte. Ze waren erg jong getrouwd, 19 en 20 want mijn moeder was zwanger en 13 maanden later werd mijn broer geboren. Mijn vader werkte indertijd in een broodjeszaak. Ik kan me een dag herinneren dat er grote paniek was om geld. Mijn moeder had de huur betaald op het postkantoor en niet het reçuutje meegenomen, waarna zij hoorde dat het geld niet gestort was. De postkantoormedewerker had het geld achterover gedrukt en nu moesten ze 2 x de huur betalen. Mijn moeder was meestal voorzichtig met geld, maar zeker niet gierig, als mijn vader wat extra’s had werd het snel verbrast, lekker eten, borreltje, uitgaan. Ze kreeg iedere week huishoudgeld en had volgens mij geen idee hoeveel geld er binnenkwam. Gespaard werd er nooit bij thuis en mij is het ook nooit gelukt om iets opzij te leggen. Er is een herinnering dat ik vaak samen met mijn broertje aan het eind van de week geld ging lenen bij mijn moeders zuster.
Ik zie bij mezelf een patroon van voorzichtigheid en bang om geld uit te geven, bang om tekort te komen en kritiek leverend op mijn echtgenoot als hij teveel geld uitgeeft.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn om geld uit te geven, ook al is er genoeg.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn zonder geld te zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat je heel voorzichtig met geld moet zijn, want er kan een tijd komen dat je het niet hebt.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben in de gedachte te participeren dat ik me geen raad zou weten als ik zonder geld zou zijn omdat ik dan niet kan overleven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mijn echtgenoot te beschuldigen van het te veel uitgeven van geld terwijl ik zelf altijd de knip op de portemonnee houdt.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn geld voor mezelf uit te geven, omdat ik meer waarde hecht aan geld dan aan mijzelf.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat als ik het geld niet zelf verdiend heb het ook niet uit mag geven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben geld niet als een betaalmiddel te zien maar als iets wat groter, belangrijker is.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben lang het idee te hebben gehad dat geld niet belangrijk was en dat geld niet gelukkig maakt.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat geld hebben/uitgeven slecht is.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat ik op koopjes  jaag, alleen in de uitverkoop kleding koop of tweedehands koop omdat dit voor mij en mijn gezinsleden goed genoeg is waarin ik zie dat ik hierin mijn schuldgevoel afkoop om geld uit te geven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben het patroon van geen geld uit durven te geven overgenomen heb van mijn moeder.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben het patroon van kritiek leveren op mijn echtgenoot die veel makkelijker is met geld overgenomen te hebben van mijn moeder.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben als kind gezien te hebben dat mijn moeder huilend, verdrietig en boos vertelt dat de postkantoormedewerker het geld van de huur heeft achtergehouden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik als kind angst als reactie voelde voor tekort aan geld omdat ik bijna wekelijks op zaterdag met de tram naar mijn tante moest om geld voor mijn moeder te lenen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben  geld als iets magisch te zien in een herinnering omdat ik bij mijn oom geld in zijn hand mocht tellen en als ik het raadde het geld mocht houden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat mijn echtgenoot hetzelfde gedrag met geld vertoont als mijn vader, waarin ik hem bekritiseer als hij dit doet zonder mij en het ok vind als hij me trakteert.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat ik zo lang mogelijk wacht met geld pinnen en dagen zonder geld rondloop omdat ik het zonde vind om het geld van de rekening te halen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat ik geld als iets individueels ervaar terwijl het bedoeld is als een ruilmiddel voor universeel gebruik.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat als ik een periode heb waarbij ik het idee heb meer geld te hebben nog meer geld te willen hebben en het helemaal niet meer wil uitgeven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat ik ondanks dat ik zuinig ben geweest nooit geld opzij kon leggen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben jaloers te zijn op mensen die meer geld hebben dan ik.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben medelijden te hebben met mensen die minder geld hebben dan ik.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik me machteloos voel bij het zien van zoveel mensen om me heen die in armoede leven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben boos te zijn op mensen die veel geld hebben en vooral diegenen die dit graag laten zien door zich in luxe te baden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben boos en verdrietig te zijn om de oneerlijke verdeling van geld in de wereld.

Als ik zie dat er een emotie is van boosheid, verdriet, teleurstelling, machteloosheid, angst om geld dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat al deze emoties me blind maken voor de juiste betekenis en toepassing van geld en ik op deze manier niet kan meehelpen een verandering te verwezenlijken voor het geldprobleem. Dus stel ik mijzelf ten doel mijn relatie met geld verder te onderzoeken door middel van zelfvergeving, zelfcorrectie en zelfeerlijkheid.

Het plan ligt klaar voor ons, in de vorm van LIG Leefbaar Inkomen Gegarandeerd.

safe_image

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op dag 111 Mijn relatie met geld als emotie

  1. Mooi begin van het geldcontruct deconstrueren– reken maar dat al onze reacties verbonden zijn met geld/het geldsysteem ;} Dankje voor het delen!

Geef een reactie

