dag 101 Trouwen in de kerk

Iglesia 2Op dag 96 beschreef ik het verzoek van mijn echtgenoot om voor de kerk te trouwen, dit is nodig om te mogen biechten in de kerk. Het zou slechts een formaliteit zijn.
Afgelopen vrijdag waren we voor de tweede keer bij de pastoor uitgenodigd nadat er toestemming was verkregen van de bisschop en weer begon jij allerlei formulieren in te vullen. Daarna besprak hij met ons de procedure van de trouwerij. Hij vroeg ons wat geestelijke teksten uit een boekje op te lezen waarin de geijkte beloftes werden uitgesproken over eeuwige trouw enz. Ook vroeg hij ons de trouwringen af te doen en opnieuw bij elkaar om de vinger te schuiven. Binnenkort wordt verwacht dat we een datum prikken en voor twee getuigen zorgen.  Ik probeerde zo neutraal mogelijk te blijven want ik zag dat mijn echtgenoot zenuwachtig en angstig was. Wel kwamen er allerlei vragen bij me op van: wat is dit, dit was toch helemaal niet de bedoeling? Toen we buiten kwamen vroeg ik hem waarom we niet zoals afgesproken alleen formeel voor de kerk gingen trouwen, waarop hij zei dat dit toch allemaal veel leuker was. Ik was boos en teleurgesteld na dit antwoord en ging huiswaarts.
Vandaag vroeg mijn dochter na het eten wanneer we gingen trouwen en ik antwoordde dat we het daar nog over zouden hebben want ik was niet tevreden met de manier waarop het allemaal was gegaan. Mijn man hoorde dit en werd furieus, zei dat hij van me wilde scheiden en noch zijn zoon, noch zijn dochter nodig had en liever alleen was. Mijn zoon liep weg omdat hij niet bij dit conflict aanwezig wilde blijven en later verdween ook mijn echtgenoot. Mijn dochter zei me later dat ik toch gewoon het spel mee had kunnen spelen, maar ik vraag me echt af hoe ver ik moet gaan om conflicten uit de weg te gaan.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben boos en verdrietig te zijn dat mijn man gelogen heeft tegen me over de procedure van het trouwen in de kerk.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben de hele procedure die we moesten oefenen als leugenachtig te zien omdat we elkaar een belofte moeten doen voor het leven die we al eens gedaan hebben en die we niet konden waarmaken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben verdriet te voelen bij het uitspreken van de trouwbelofte omdat ik ons huwelijk zie als een falen, waarin we alleen maar steeds uit elkaar zijn gegroeid.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben verdrietig te zijn dat ons huwelijk alleen maar tot grote verwijdering van elkaar heeft geleid en waarin ik zelf in een bijna onmogelijke positie ben gekomen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben al van begin af aan een weerstand te voelen tegen het trouwen in de kerk waarin ik akkoord ben gegaan met een formaliteit om mijn echtgenoot een gunst te verlenen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben niet te zien dat mijn echtgenoot steeds uit angst handelt en redeneert en dat ik een verwachtingspatroon heb waaraan hij niet aan kan voldoen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben niet te zien dat niemand aan verwachtingspatronen kan voldoen omdat verwachtingspatronen voortkomen uit gedachten, gevoelen en emoties.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben rigide te zijn om steeds weer te denken dat mijn echtgenoot loyaal tegen mij moet zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben niet in te zien dat de angst mijn man ervan weerhoudt eerlijk tegenover me te zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat mijn echtgenoot eerlijk tegenover mij moet zijn terwijl ik mezelf in bochten wring en oneerlijk ben om conflicten te voorkomen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn conflicten te krijgen met mijn echtgenoot omdat er geen gelijkwaardig gesprek mogelijk is.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn voor conflicten omdat ik op jeugdige leeftijd in de veronderstelling ben dat een dialoog met mijn vader onmogelijk is zonder dat dit eindigt in een conflict.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien/geloven dat deze relatie met mijn echtgenoot opgebouwd is door programmering van mijn ouders en zijn ouders waar ook geen redelijke dialoog mogelijk was.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dit voorbeeld van een relatie heb doorgegeven aan mijn kinderen die steeds aan mijn kant staan omdat mijn echtgenoot niet bij machte was een relatie met zijn kinderen op te bouwen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken hoe ver moet ik hierin me gaan en niet te zien/realiseren dat ik mijn ego in bescherming wil nemen.

Als ik zie dat ik handel/spreek/reageer vanuit mijn ego dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ik allerlei boze/angstige reacties naar boven haal bij mijn echtgenoot en dat deze niet voor een redelijk gesprek open staat. Ik realiseer dat ik nog veel onderzoek naar mezelf moet doen als het gaat om automatische, emotionele reacties waarbij anderen gekwetst en bang of boos worden.

Dus stel ik mezelf ten doel dit gedrag van automatisch reageren/spreken te blijven onderzoeken en zelfvergeving/zelfcorrectie/zelfeerlijkheid toe te passen.
Als ik zie dat er verdriet is omdat de relatie met mijn echtgenoot op een punt is gekomen dat een gesprek onmogelijk is geworden dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat het hebben van een goede relatie met iemand alleen mogelijk is als beiden zelf verantwoording nemen. Ik realiseer me dat ik nu moet roeien met de riemen die ik heb en dus stel ik mezelf ten doel verantwoording te nemen voor mezelf.

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

