dag 100 In de rede vallen

interruptDeze week passeerde tweemaal een blog over het in de rede vallen/interrumperen. De tweede keer dat ik een blog las over interrumperen heb ik de opmerking gemaakt dat ik dit zelf ook onder ogen moet zien.
Deze week is mijn zoon hier voor een korte vakantie en we brengen de dagen vooral met elkaar door, d.w.z. mijn dochter, zoon, de kleindochters en ikzelf. Vandaag werd ik zelfs twee keer tot de orde geroepen door mijn kinderen dat ik voor de ander antwoordde of een van hen onderbrak. Ik schaamde me toen ze het zeiden en werd stil, om vervolgens na een poosje hetzelfde te doen. Dit gedrag vertoon ik vooral met mensen die ik goed ken en waar ik me veilig bij voel. Ik zag ook dat ik op dat moment erg enthousiast werd en graag mee wilde doen aan het gesprek, terwijl het duidelijk was dat broer en zus met elkaar spraken. Ook was duidelijk dat ik dacht het “beter”te weten dan zij, moeder weet het beter.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben anderen in de rede te vallen als ik enthousiast word van het gesprek dat gevoerd wordt tussen anderen en in het bijzonder mijn zoon en dochter.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben als mijn zoon en dochter een gesprek voeren voor de ander te antwoorden omdat ik denk het “beter” te weten.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben de arrogantie te hebben om te denken dat ik meer weet dan mijn kinderen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat ik veel zaken beter onderzocht heb dan mijn kinderen en er mee van af te weten.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn niet voor vol aangezien te worden als ik niet in een gesprek word betrokken en er dan maar doorheen ga praten.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mezelf als minder dan de anderen te zien als ze een gesprek voeren en mij  niet vragen hoe ik erover denk.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat ik mijn ervaringen in het leven met hen moet delen omdat ik door het leeftijdsverschil meer denk te weten.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben niet te kunnen luisteren als anderen iets bespreken waarin ik te snel reageer om mijn mening te deponeren.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben me te schamen als ik er door mijn kinderen op gewezen te worden dat ik hen in de reden val en me overal mee bemoei.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat ik dit gedrag van in de rede vallen heb overgenomen van mijn vader.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben me te irriteren aan anderen die mij in de rede vallen omdat ik graag aan het woord wil zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben energie te genereren door interessant over te willen komen en door mijn kennis door te geven die ik zelf nog niet heb doorleefd.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben in een polariteit te zijn door de ene keer mezelf interessant te vinden en aan de andere kant mezelf oninteressant te vinden.

Als ik zie dat ik niet de ander uit laat spreken of niet goed luister dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat de ander zijn verhaal heeft en dat het mijn ego is die haar mening wil verkondigen en mezelf niet als een en gelijk als de ander zie. Dus stel ik mezelf ten doel anderen niet met mijn kennis te proberen te overtuigen maar mijn verworven kennis te toetsen aan zelfeerlijkheid, zelfvergeving en zelfcorrectie.

Als ik zie dat mijn kinderen een gesprek voeren en ik met mijn bemoeizucht wil interrumperen dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ik in mijn moederrol stap en niet in gelijkheid met mijn kinderen.  Dus stel ik mezelf ten doel de kinderen hun gesprekken en discussies te laten voeren en alleen te antwoorden als mij een vraag wordt gesteld.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op dag 100 In de rede vallen

Geef een reactie

