Dag 78 het taalprobleem

taalprobleemGisteren werd ik geconfronteerd met de grote armoede die hier heerst. Toen ik de supermarkt inging zag ik een vrouw zitten met een bordje: “Ik en mijn kinderen hebben geen geld om te eten”. Het is hartverscheurend hoe groot de armoede en verschillen hier zijn. Mensen die lege flessen uit containers vissen die per stuk 7,5 cent opleveren om zo aan hun dagelijkse basisbehoefte te komen, terwijl de duurste auto’s hier rondrijden waar de decadentie van afdruipt.  Ik zou me graag willen inzetten voor deze mensen maar het probleem is dat ik de taal niet goed spreek. Ik kom hier nu zo’n 40 jaar waarvan 37 jaar vakantie en ik woon hier 2 jaar permanent. Ik zie nu pas in hoe belangrijk taal is en vind het jammer dat ik dit niet eerder heb beseft en zie in dat hoe ouder je wordt het steeds moeilijker wordt om een taal meester te worden.

Hetzelfde met Engels, ik doe nu de DIP-Pro cursus en moet vele woorden opzoeken en vertalen om de tekst goed te kunnen begrijpen, waarbij ik zie dat de woorden niet lang blijven hangen en ik ze snel weer vergeet. Ik merk ook dat de verwarring met taal groot is geworden, soms bij het schrijven van een blog kan ik gewoon niet op het Nederlandse woord komen, omdat ik dagelijks met drie talen tegelijk bezig ben.

Toch denk ik als je stabiel bent en zonder angst kan spreken de woorden gewoon kunnen komen, want ergens heb je toch die kennis opgeslagen en het lijkt of je er door onzekerheid niet bij kunt komen en gaat stotteren en hakkelen en blokkades  gaat opwerpen. Daarom de volgende zelfvergevingen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat ik problemen heb met het spreken van verschillende talen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat ik geen talenknobbel heb en dus moeite heb met het spreken van een vreemde taal.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te geloven dat ik slecht ben in het spreken/schrijven/begrijpen van Kroatisch en Engels.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dagelijks blokkades op te werpen / te ondervinden bij het spreken/schrijven/begrijpen van Kroatisch en Engels.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben angst te hebben bij het spreken van andere talen, omdat ik denk dat ik de verkeerde woorden gebruik, de grammatica niet goed ken en een slechte uitspraak heb.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben jarenlang het spreken van andere talen als onbelangrijk te zien, terwijl ik me bezig heb gehouden met allerlei zoektochten naar mezelf door middel van vage spirituele cursussen en ik ondertussen perfect een vreemde taal had kunnen leren spreken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik de Kroatische taal als te moeilijk, onbegrijpelijk en lelijk,  heb beoordeeld toen ik deze taal de eerste keer hoorde en vervolgens deze ervaring heb meegenomen in de rest van mijn leven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben in mijn eigen taal een veiligheid te voelen omdat ik geprogrammeerd ben met het het Nederlands.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben me schuldig, boos en verdrietig te voelen dat ik de taal hier niet spreek en mensen niet kan ondersteunen in een gelijksheidssysteem zoals een Leefbaar Inkomen Gegarandeerd Systeem.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken/geloven/realiseren dat ik dementie verschijnselen vertoon omdat ik woorden van een andere taal zo snel vergeet en waarbij ik denk/geloof/realiseer dat het op mijn leeftijd onmogelijk is om nog een andere taal te leren/verbeteren/spreken/schrijven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben iedere keer dat ik een andere taal moet spreken direct in mijn gedachten/gevoelens en emoties verdwijn zodat er een blokkade opkomt die me  belet de woorden te gebruiken die op dat moment nodig zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken/geloven dat ik niet intelligent genoeg ben om een vreemde taal vloeiend te spreken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben het spreken van een vreemde taal moeilijk te vinden en dit als moeilijk te interpreteren omdat ik op school slechte resultaten behaalde en zo deze ervaring heb meegenomen naar de toekomst.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken/geloven/ondervinden dat ik onzeker ben in het spreken van een vreemde taal door de slechte resultaten die ik had op school.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mezelf te vergelijken met anderen die vloeiend een vreemde taal spreken en mezelf als dom, onbekwaam, niet-geschoold te zien.

Ik stel mezelf ten doel in een gesprek in een vreemde taal bij het zien van een blokkade of andere onzekerheid/angst te stoppen en te ademen en hier te zijn in het fysiek en mezelf te blijven oefenen in het spreken/schrijven/lezen van Engels en Kroatisch.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Dag 78 het taalprobleem

  1. een veertiger zegt:

    Ik begrijp je punt helemaal! Na 6 jaar Italië was ik ook nog steeds niet instaat om de taal echt op niveau te spreken en de finesses te snappen. Ik heb er toentertijd veel over geschreven/uitgeschreven en ik kwam erachter dat mijn ‘back chat’ mij afhield van het leren van de taal. Ik ontdekte dat ik diep van binnen allerlei opinies had over de Italianen en opinies over het leren van een andere taal op latere leeftijd. Ik ben dus eerst aan de slag gegaan met het opruimen van deze ‘back chat’ gedachten, want wij zijn nu eenmaal niet multi-tasking dus wanneer er een ‘back chat’ op de achtergrond als ruis draait dan ben je niet meer instaat om te leren. Hierna ging het onthouden mij beter af.

    Met Techno Tutor kun je ook vreemde talen leren door gebruik te maken van het natuurlijk leervermogen, vergelijk het maar met het leren lopen of autorijden wat fysiek wordt en geen kennis en informatie.

    • marjajourney zegt:

      Dank je wel voor je reactie, ik heb inderdaad ook nogal wat ideeën/vooroordelen over Kroaten en ga dit nu na jouw reactie ook uitschrijven. Ik heb me al een paar aangemeld voor techno tutor, maar nooit een reactie gekregen. Ik heb eigenlijk ook geen idee hoe het werkt. Zou je me kunnen zeggen hoe ik hiermee in contact kan komen?

Geef een reactie

