dag 69 Door de mand gevallen

mandMijn Australische zwager logeerde tot nu toe ongeveer 5 weken en gisteren en eergisteren begon hij met mij te spreken over mijn echtgenoot. De laatste dagen had hij een verandering bemerkt in zijn gedrag naar hem toe wat hem erg teleurstelde.
Hij had geconstateerd dat M (mijn echtgenoot) hem (zijn 8 jaar oudere broer) hetzelfde behandelde als dat hij mij behandelt, namelijk op een denigrerende wijze. Hij vertelde mij dat hij had gezien dat zijn masker van liefhebbende, blije, jongere broer was gevallen. mijn zwager vertelde mij enkele voorbeelden van agressief gedrag waarbij hij dit had gezien en ik bemerkte bij mezelf een opgewonden staat van nieuwsgierigheid. Ik voelde een tevreden, begrepen gevoel bij mij opkomen en dacht he he, eindelijk iemand uit zijn familie die nu ziet wat zich hier afspeelt. Vorig jaar bracht mijn zwager hier (op een andere lokatie) zijn vakantie door met zijn vrouw en heb ik hem nauwelijks gezien en ik wist dat M allerlei leugens over mij en zijn kinderen vertelde en deed zich voor als de onbegrepen, zielige, slecht behandelde echtgenoot. Ik zie mij mezelf dat ik blij ben dat hij erachter is gekomen dat zijn broer nog steeds psychisch niet in orde is en ook dat ik graag bevestiging wilde van mijn observaties en ervaringen met hem.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik een opwinding voelde toen mijn zwager me vertelde dat hij had gezien dat mijn man zijn masker niet langer kon dragen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik nieuwsgierigheid en opwinding voelde opkomen om al mijn zwagers ervaringen met zijn broer met mij te delen en zo bevestigd te zijn in mijn eigen ervaringen met hem.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben andermans ervaringen te moeten horen om zo bevestigd te worden in mijn eigen waarheid en hierdoor een gevoel van tevredenheid, opgeluchtheid en begrepen zijn te hebben.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben sinds lange tijd een frustratie bij mezelf te hebben opgebouwd om te denken dat andere mensen een verkeerd beeld van mij hebben gekregen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te zien dat ik het plaatje van de liefhebbende, verzorgende echtegenote hoog te moeten houden naar andere familieleden en vrienden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben teleurgesteld en boos te zijn dat andere mensen een ander beeld van mij hebben dan het beeld dat ik van mezelf heb.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben een beeld van mezelf mee te dragen dat ook niet op waarheid is berust maar alleen op ego.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat mijn man zijn masker heeft laten vallen terwijl ikzelf ook voortdurend met een masker rondloop, te weten het ego.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mezelf ook een waardeloze, slechte echtgenote te vinden omdat anderen dit ook waarschijnlijk van me denken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben de leugens van mijn man naar anderen als frustrerend te beschouwen terwijl ik ook weet dat hij een zieke, psychisch gestoorde man is die ik steeds weer als “normaal” beschouw.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben weer angst bij mezelf te ontdekken voor de toekomst omdat mijn zwager allerlei voorbeelden van aggressief gedrag van M aan mij verteld heeft.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te ontdekken dat ik op mijn lijstje van blijven/weggaan vergeten ben te beschrijven dat ik af en toe bang ben van zijn aggressieve uitspattingen en dit dus ook niet heb meegenomen in een
eventueel besluit.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben angst te voelen omdat ik zie dat ik nog steeds niet in staat ben met een heldere, stabiele kijk naar de situatie te kunnen kijken en dus ook niet precies weet of het nog wel veilig voor mezelf is om met hem in een huis te blijven wonen.

Ik stel mezelf ten doel als zich weer een gesprek met mijn zwager voordoet en ik een gevoel van opwinding, nieuwsgierigheid of genoegdoening zich voordoet te stoppen en te ademen en goed te luisteren, omdat ik me realiseer dat een beslissing van weggaan alleen in het moment van hier genomen kan worden.

Ik stel mezelf ten doel als ik zie dat ik me afhankelijk opstel van andermans bevindingen of bedenkingen te stoppen en te ademen en me te realiseren dat anderen mij niet hoeven te bevestigen in hetgene ik zelf observeer.

Ik stel mezelf ten doel als ik angst voel opkomen over de toekomst waarbij ik denk dat M me iets kan aandoen te stoppen en te ademen en hier in mijn fysieke aanwezigheid te zijn.

Ik stel mezelf ten doel me verder te oefenen in het hier zijn van iedere adem om zo te voorkomen dat ik reageer als een emotie, gedachte, gevoel en zo een aggressieve reactie van M kan voorkomen.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op dag 69 Door de mand gevallen

  1. Mensen behandelen anderen op denigrerende wijze omdat men zichzelf op denigrerende wijze behandelt. De angst ‘voor M’ kun je ook op de volgende wijzen naar jezelf terughalen — door bijv. realisaties als angst is eigenbelang, angst = oordeel; angst is altijd angst voor jezelf en angst is een verslaving, om de adrenaline op te wekken waaraan het Menselijk Lichaam verslaafd is. Hier een vertaald blog van Bernard Poolman ter ondersteuning “Angst – wees bang, heel heel erg bang” http://ademtochtnaarleven.blogspot.com/2013/09/angst-wees-bang-heel-heel-erg-bang.html

    • marjajourney zegt:

      Dank je wel Sylvie voor je scherpzinnigheid, ik moet de tekst nog een paar keer lezen (voel me een beetje een kleuter met een middelbare school tekst) maar begrijp de strekking. Heel waardevol!

Geef een reactie

