dag 36 Angst voor de toekomst

booVandaag zijn mijn kleindochters gebracht om hier het weekend door te brengen en er ontstond weer eens een drama. Na mijn poging om de jongste in slaap te krijgen, zou mijn man het overnemen en ging ik met de oudste kleindochter de planten en groenten buiten water geven. Mijn man kwam opgefokt met een overstuur meisje naar me toe en zei dat ie er gek van werd en dat hij vond dat ik mijn dochter moest bellen. Ik reageerde kalm en gaf haar wat te drinken en wilde haar op schoot nemen toen hij me toeschreeuwde dat ik uit moest kijken met haar armpjes en waarop ik reageerde met de woorden er is niets aan de hand. Hij reageerde furieus op mij alsof hij wat naar me toe wilde gooien in het bijzijn van de kinderen. Ik lette op mijn adem maar was toch geïrriteerd en toen riep hij, ga je me vertellen dat ik overspannen ben? Ik nam aan dat hij stemmen in zijn hoofd hoorde en zei dat tegen hem, want ik had niets gezegd. Ik denk dat dit een reactie was op de glazen wijn die hij in de loop van de dag had gedronken en dat samen met zijn anti-psychotica wat volgens mij niet een goeie combinatie is. Ik realiseerde me later, toen de kinderen sliepen dat ik bang ben voor de toekomst met hem. Hij lijkt steeds meer onvoorspelbaar te worden en ik ben gedoemd om met hem hier te blijven, ofwel er gebeurt iets ernstigers met hem terwijl wij allen, mijn dochter, ik en de kleinkinderen afhankelijk zijn van zijn maandelijkse pensioen en aow uit Nederland.
Ook denk ik vaak een voorspelling die een bevriende helderziende van mijn dochter heeft gedaan over zijn gezondheid. Zij had gezegd dat hij dement aan het worden was en dat er iets met hem zou gebeuren.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang geweest te zijn toen mijn man een beweging maakte naar mij om iets naar mijn hoofd te gooien.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn dat hij door deze actie de meisjes heeft laten schrikken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben minachting te voelen voor mijn man omdat hij na het drinken van een paar glazen wijn, waar hij in een soort roes bleek te zijn, furieus reageert op mij omdat hij het niet voor elkaar krijgt een kind naar bed te brengen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat hij de laatste tijd meer drinkt dan anders en op die manier nog meer gestoord aan het worden is en dat het nu bijna onmogelijk lijkt om de meisjes hier het weekend te laten logeren, terwijl zij dat heel graag willen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn dat hij dement wordt omdat een helderziende dat voorspelt heeft, terwijl mijn gezonde verstand zegt dat ze dat helemaal niet kon weten, maar dat die gedachte toch iedere keer opspeelt en waarin  ik mezelf vergeef dat ik bang ben dat er iets met hem gebeurt.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn om als er iets met hem gebeurt, dat hij bijvoorbeeld dood gaat dat we zonder geld komen te zitten en dat we naar Nederland terug moeten gaan waarna de ex van mijn dochter erachter zal komen dat we terug zijn en zal eisen dat hij de kinderen wil zien.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben de toekomst vaak somber in te zien en angst heb zonder geld te zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn dat mijn man helemaal doordraait door de medicatie en de alcohol en me iets aandoet omdat hij zo boos reageert.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mijn vader vanavond in hem gezien te hebben met dezelfde demonische boosheid en opvliegendheid.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik vroeger ook bang van mijn vader was als hij had gedronken en vaak in een zelfde soort stemming kwam.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik mijn man niet kan vertrouwen omdat hij met alcohol een bezetenheid tentoonspreid en onvoorspelbaar reageert op het minste geringste.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mijn man met zijn vader te vergelijken die ook aardig raad wist met wijn en dan in zijn cocon zonk.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat mijn man net als zijn vader kanker zal krijgen en rond zijn 70e zal doodgaan.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben me zo onveilig te voelen in mijn afhankelijkheid naar hem omdat ik niets meer in Nederland heb, geen huis, geen spullen, helemaal niets.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben als ik bedenk waar ik in Nederland zou kunnen onderduiken als dat nodig mocht zijn ik niemand weet waar we met zijn vieren terecht zouden kunnen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben me onveilig hier te voelen omdat er helemaal geen sociale voorzieningen zijn waar we kunnen aankloppen en dat Nederland met zijn voedselbanken en “vrijwillig” werkende bijstandstrekkers een veel veiliger haven lijkt te zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik me schuldig voel dat ik mijn leven deze kant heb opgestuurd.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik me schuldig voel dat ik het allemaal zover heb laten komen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik als organische robot helemaal niets te zeggen heb gehad dat mijn leven zich zo ontwikkeld heeft.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te schrijven over mijn leven terwijl ik helemaal niet leef maar heen en weer geslingerd wordt van de ene emotie in de andere.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben tot nu toe helemaal geen verantwoordelijkheid voor mijn leven te hebben genomen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben bang te zijn dat ik niet verantwoordelijk kan zijn voor mijn leven en dat van mijn dochter en kleindochters.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik alleen maar aan geld denk als mijn man dood zou gaan en dat het me waarschijnlijk niks doet als het zou gebeuren.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben continu angst te voelen als ik aan geld en de toekomst denk.

Ik stel mezelf ten doel als ik angstig ben over de toekomst en de financiële afhankelijkheid te stoppen en te ademen, en ik stel mezelf ten doel als ik gedachten heb van wat er allemaal mis kan gaan met mijn man’s fysieke en geestelijke gesteldheid te stoppen en te ademen, want ik realiseer me dat ik hier in de fysieke werkelijkheid geen angsten hoef te hebben, maar dat alleen de mind angsten projecteert over de toekomst.

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op dag 36 Angst voor de toekomst

  1. Ja toepasselijke zelfvergevingen in deze ernstige situatie. Deze kan ik niet volgen: “Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik mijn man niet kan vertrouwen omdat hij met alcohol een bezetenheid tentoonspreid en onvoorspelbaar reageert op het minste geringste”.
    Je kunt hem niet vertrouwen, dus waarom vergeven? Of ie er een woord weggevallen…

  2. marjapoorter zegt:

    Inderdaad, dat klopt niet, ik kan beter zeggen: Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben dat ik bang ben voor de gevolgen van zijn alcoholgebruik omdat hij dan een bezetenheid tentoonspreid en onvoorspelbaar reageert op het minste geringste. Bedankt Martijn, ik waardeer je feedback erg.

Geef een reactie

