dag 17 Kritiek, kritiek ik wil hiermee stoppen

kritiekVandaag heb ik weer eens kritiek geuit op mijn dochter, ik had laten merken dat zij nogal geforceerd omging met het slaapgedrag van haar kinderen en dat ze daar wat losser in moest zijn, zoals ik dat vroeger deed. Ik zie dat ik op allerlei onderwerpen kritiek uit op mijn dochter en mijn man en weet al heel lang dat de kritiek die ik uit, uiteindelijk kritiek op mezelf is. Kritiek op mezelf is een patroon dat ik dan weer probeer te vergoelijken door mijn best voor anderen te doen en zodoende om goedkeuring en acceptatie bedel. Ik wil hiermee stoppen!

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben gedachten te hebben een betere moeder te zijn voor mijn kinderen dan mijn dochter.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben gedachten te hebben een slechtere moeder te zijn voor mijn kinderen dan mijn dochter.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te denken dat mijn dochter een heel ander gedrag vertoont dan ik en dat  bekritiseer terwijl ze in werkelijkheid heel veel op mij lijkt dat dus eigenlijk kritiek op mijzelf is.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben eigenschappen van mijn dochter niet leuk te vinden, die ik terugzie bij mijn man, die ik uiteindelijk zelf heb gekozen als vader van mijn kinderen en die allerlei gelijkenissen vertoont van mijn vader waarvan ik die eigenschappen verafschuw.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mezelf niet te accepteren als dochter van mijn ouders omdat ik mijn gedrag bekritiseer  hoewel ik weet dat dit patronen zijn die generaties op generaties gekopieerd zijn.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben als kind door mijn vader bekritiseerd en dus niet geaccepteerd te zijn zoals ik was en wat ik deed en hierdoor een verwrongen zelfbeeld creëerde dat ervoor zorgt dat ik dit anderen ook aandoe.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben met medelijden naar mijn kleinkinderen te kijken omdat ze geboren zijn met dezelfde overgeërfde familiepatronen en ik bang ben dat ze dezelfde verwikkelingen moeten doorstaan als ik.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben als mijn kinderen mij aanspreken op mijn kritische opmerkingen ik stil word en probeer dit te ontkennen door er allerlei factoren bij te halen die er niet toe doen en me schaam dat ik dit gedrag vertoon.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben me af te vragen of ik ooit dit gedrag kan stoppen omdat ik dit al bijna 60 jaar aan het doen ben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben als anderen kritiek hebben op vrienden en kennissen ik soms lekker mee doen om mij dan beter te voelen dan de bekritiseerden en daar achteraf weer spijt van te hebben en op die manier schommel tussen positieve en negatieve gevoelens.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben mijn hele leven kritiek op andere mensen te uiten en dit ook nog laat merken door mijn lichaamstaal zonder daar dan zelf erg in te hebben.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben zelf helemaal niet open sta voor kritiek van anderen, me dan aangevallen voel en smoesjes verzin om mezelf goed te praten.

Ik vergeef mijzelf toegestaan en geaccepteerd te hebben nu in te zien dat kritiek voor mij betekent negatieve kritiek, terwijl kritiek ook opbouwend zou kunnen zijn.

Ik stel mezelf ten doel iedere keer dat ik kritiek voel opkomen naar mijzelf en naar anderen of mee te doen met andermans kritiek  te stoppen en te ademen, weer zelfvergeving toe te passen en de verantwoording te nemen voor alles en iedereen.

 

 

Over marjajourney

OVER MIJN BLOG in deze procesblog beschrijf ik gedachten, gevoelens en emoties die niet van mij zijn, zij zijn slechts een systeem van de mind en niet wie ik werkelijk ben. Door middel van adem, zelfoprechtheid , zelfvergeving en zelfverantwoording, stop ik met het voeden van het mindsysteem in elk moment, om zo te kunnen realiseren wie ik werkelijk ben.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

